Het gras is altijd groener aan de overkant. Het is een gezegde dat soms ook in de bedrijfswereld van toepassing is. U hebt het ongetwijfeld ook al meegemaakt dat medewerkers het bedrijf verlaten. Daarvoor zijn er tal van redenen te bedenken. Maar is het een goed idee om ze opnieuw aan te werven? En wat zijn de aandachtspunten indien u dit overweegt? In dit artikel maken we u wegwijs.

1. Houd de voorgeschiedenis in het achterhoofd

Als u een vroegere werknemer opnieuw aanwerft, is het om te beginnen belangrijk om de voorgeschiedenis te bekijken. Waarom heeft de persoon destijds het bedrijf verlaten? In welke verstandhouding? Als iemand een onweerstaanbare aanbieding krijgt, kunt u het hem niet kwalijk nemen dat hij de uitdaging aangaat. Het is dan ook zinvol om zijn handel en wandel te blijven volgen, zodat u in de toekomst eventueel opnieuw kunt samenwerken. Was er een conflict en hebt u om die reden afscheid van elkaar genomen? Dan ziet de situatie er helemaal anders uit.

2. Peil naar de motieven

Waarom wil een ex-werknemers weer bij u aan de slag gaan? Het is een vraag die u moet beantwoorden vooraleer u die persoon rekruteert. Let erop dat de vroegere werknemer open kaart speelt en het achterste van zijn tong laat zien. Wat zijn de beweegredenen en wat wil hij bereiken? Als u niet op dezelfde golflengte zit, loopt u het risico dat de relatie op termijn weer spaak loopt en verliest u mogelijk een waardevolle kracht.

3. Maak duidelijke afspraken

Goede afspraken maken goede vrienden. Is de samenwerking in het verleden gestopt wegens een conflict op het werk? Zat de communicatie niet goed? Of was er een structureel probleem bij de aanpak van het project? Als u eraan denkt de persoon terug aan te werven, zorg er dan voor dat u zaken uit het verleden uitpraat en trek er lessen uit. Laat ook duidelijk blijken wat u van de medewerker verwacht. Alleen zo zult u zijn kennis en talent maximaal kunnen inzetten in het bedrijf, en zal uw voormalige medewerker zijn motivatie behouden en zich gewaardeerd voelen.

4. Vermijd fouten uit het verleden

Als iemand uw bedrijf verlaat en na verloop van tijd opnieuw bij u aan de slag gaat, kan dat een verrijking zijn, zowel voor u als voor de betrokken medewerker. Dankzij een nieuwe ervaring breidt de persoon zijn ervaring en kennis uit. En die komen van pas wanneer hij terugkeert naar de oude stal. Om succes te boeken, is het van groot belang om fouten uit het verleden te vermijden. Anders is de samenwerking gedoemd om te mislukken.

5. Opnieuw aanwerven? Indien ‘ja’, begin met een schone lei!

Hebt u de stap gezet en is de vroegere werknemer weer aan de slag gegaan? Begin dan met een schone lei en laat het verleden voor wat het is. Dankzij nieuwe energie en een frisse blik zult u optimaal kunnen samenwerken en successen boeken. Tip: Het is altijd de moeite waard om met uw ex-medewerkers contact te blijven houden. Er zijn tal van manieren om dat te doen: netwerken, via sociale media of via persoonlijk contact. Zo blijft u op de hoogte en zal het rekruteringsproces vlot verlopen!