Ben je pas afgestudeerd of verliet je de schoolbanken zonder diploma maar ben je dol op IT?  Ben je een harde werker die zijn vrije tijd doorbrengt met computers? Dan kennen wij de droomjob voor jou: IT-helpdeskmedewerker. Het is een instapfunctie met aantrekkelijke doorgroeimogelijkheden binnen een bedrijf – en het startsalaris zit in de lift.

 

Denk eraan, sommige bedrijven hanteren als functietitel ‘IT-helpdeskmedewerker’, andere ‘IT helpdesk officer’ of ‘IT helpdesk support’. Vaak geeft een IT-helpdeskmedewerker telefonische ondersteuning, maar het kan ook dat hij bij een klant of eindgebruiker langsgaat om IT-problemen op te lossen. Wat de functie precies inhoudt, verschilt echter van bedrijf tot bedrijf. 

Hieronder ontdek je meer over de functie van IT-helpdeskmedewerker.

De functie

Wat moet je kunnen voor een helpdesk-functie?

Als helpdesk medewerker moet je goed kunnen communiceren, over uitstekende interpersoonlijke vaardigheden beschikken en sterk zijn in problemen oplossen. Voorts moet je altijd rustig blijven, klantgericht zijn en goed in team kunnen werken. Bovendien moet je een grondig technisch inzicht hebben in de hardware, software en systemen die je ondersteunt.

Wat verwachten werkgevers voor een helpdesk-medewerker?

De vereisten variëren naargelang het functieniveau. Voor instapfuncties (Helpdesk niveau 1) is doorgaans minder dan twee jaar professionele ervaring vereist. Voor het tussenniveau (Helpdesk niveau 2) zijn twee tot vier jaar professionele ervaring met desktop support vereist.

Voor functies in niveau 3 – de laatste opstap naar system engineering functie – zijn meestal vier jaar helpdeskervaring, een bachelordiploma in een aan IT verwant vakgebied en een of andere vorm van beroepscertificering vereist.

Wat doet een helpdesk-medewerker?

Je dagtaak varieert en is afhankelijk van je niveau binnen de IT-afdeling. Aanvankelijk maak je tickets, behandel je vragen en los je betrekkelijk eenvoudige hardware-, software-, applicatie- of netwerkproblemen op. Complexere problemen geef je door aan meer ervaren leden van je team.

Nadat je wat ervaring hebt opgedaan en opleidingen hebt gevolgd, neem jij de moeilijkere problemen voor je rekening, ook die waar anderen niet wijs uit raken. Je analyseert trends in de gemelde problemen, bedenkt preventieve oplossingen en begeleidt beginnende technicians.

Vergeet niet dat het vakgebied voortdurend verandert. Je moet dus volgen wat er in de sector gebeurt en constant aan je vaardigheden schaven om bij te blijven.

Hoe raak ik binnen?

Volg deze tips om je kansen op een baan als desktop support technician te vergroten:

  • Zorg dat je een brede technische kennis hebt over verschillende domeinen van IT en houd je technische vaardigheden op peil.
  • Doe zelf bijkomende technische vaardigheden op – experimenteer met nieuwe programmeertalen en programma’s.
  • Wees actief op gebruikersforums voor de IT-domeinen die je het meest interesseren.
  • Gebruik alle beschikbare kanalen om een baan te zoeken – vertel ook je vrienden en kennissen dat je een baan als desktop support technician zoekt.

Waar kan ik naartoe?

IT-helpdeskmedewerker is een van de beter betaalde instapfuncties voor wie geen uitgebreide kwalificaties kan voorleggen. Het is ook een geweldige manier om aan de bak te komen in de IT-sector. Met jaren van helpdeskervaring op je cv kun je zelfs doorgroeien naar een managementfunctie.