Vijf manieren waarop CFO’s efficiënte strategische begeleiding kunnen bieden

Nu de economie stilaan weer aantrekt, staan financieel leidinggevenden in het middelpunt van de belangstelling

: ze spelen de hoofdrol bij het ontwerpen van de strategie om hun organisatie naar een financieel gezondere toekomst te leiden. Welke ‘best practices’ gebruiken ze daar momenteel bij? Hieronder geven we vijf tips hoe u en uw financeteam gerichte strategische begeleiding kunnen bieden voor uw organisatie.

1. Zorg dat het management achter u staat

Een strategie die aan dovemansoren is gericht en niet wordt geïmplementeerd, heeft geen enkele zin. Tenslotte zijn plannen voor strategisch denken bedoeld om de begrotingsproblemen op te lossen voor het management en de raad van bestuur. Om dat voor elkaar te krijgen, moet u de ideeën die u aan belangrijke stakeholders voorlegt onderbouwen met duidelijke en steekhoudende argumenten. Als u het bedrijf bijvoorbeeld voorstelt te investeren in een nieuw financieel systeem, leg dan uit hoe het daardoor efficiënter kan werken, geld kan besparen en tot betere resultaten kan leiden. Hoewel bedrijven voor hun rapportage meestal gebruikmaken van Excel wilt u wellicht aanvullende hightechtools aanbevelen, zoals voorspellende analyse of datavisualisatiesoftware. Daarnaast is er steeds meer belangstelling voor oplossingen in de cloud die realtimerapportage bieden en financemanagers in staat stellen probleemloos en veilig rapporten te genereren.

2. Zorg dat u thuis bent in personeelsmanagement

De dagelijkse bedrijfsvoering en langetermijnplanning zijn totaal verschillende doelen en moeten op het financedepartement ook als zodanig worden benaderd. U zult nooit aan strategisch denken toekomen als uw team zich niet zoveel mogelijk zelfstandig op de dagelijkse taken kan richten. Daarom is het cruciaal het potentieel van elke medewerker optimaal te benutten door taken te delegeren op grond van de individuele kwaliteiten en vaardigheden van elk teamlid. Stimuleer ook loopbaanontwikkeling en pas het in in uw bedrijfscultuur. Leiderschapstraining bijvoorbeeld vormt niet alleen toekomstige managers, maar versterkt ook de creativiteit, motivatie en betrokkenheid van uw personeel. Uw team moet precies weten waar alle stukjes van de financiële puzzel horen, en elke medewerker moet inzicht hebben in de bedrijfsactiviteiten om ze te kunnen verbeteren. Promoot daarom uitgebreide inwerkpraktijken, degelijke trainingssessies en solide mentoring. Pas dan hebben u en uw medewerkers de tijd en knowhow voor de langetermijnplanning.

3. Leg zoveel mogelijk gegevens vast

Om de concurrentiepositie te versterken en in te spelen op sectortrends moeten finance executives toegang hebben tot een grote verscheidenheid van gegevens uit een groot aantal bronnen. Het is belangrijk dat finance executives het voortouw nemen bij het testen van gegevenstools en het implementeren van betere systemen om gegevens te beheren. Als alle gegevens van alle bedrijfsafdelingen dan ook nog op één plaats worden ondergebracht, zijn de gegevens toegankelijker en kunnen ze nauwkeuriger worden geanalyseerd.

4. Durf te experimenteren

Strategisch denken betekent per definitie met bedrijfsinzichten komen die nog niet eerder zijn overwogen. Maar die baanbrekende oplossingen worden nooit gehoord als de financieel leidinggevende ze niet durft voor te stellen. Als finance executive is het belangrijk het initiatief te nemen bij het experimenteren met en invoeren van nieuwe technologieën, of een manager aan te wijzen die de oplossingen in het hele bedrijf verdedigt. Als u het voortouw neemt bij deze experimentele projecten, wees wel voorbereid op de vraag welke meerwaarde het voorgestelde bedrijfstool voor het financedepartement biedt. Zo kan het bijvoorbeeld uitdagend zijn om uit te leggen dat een softwarepakket dat u al jaren gebruikt minder goed is dan een nieuw pakket – maar het is wel een essentiële stap om te werken aan uw vaardigheden op het gebied van strategische begeleiding.

5. Heroverweeg werving en retentie

Accounting- en financeprofessionals beschikken over steeds meer vaardigheden, en er is veel vraag naar hooggekwalificeerd talent. In deze situatie is het niet alleen essentieel uw toekomstige werknemers te screenen op technische vaardigheden, maar ook op uitstekende ‘soft skills’, omdat ze in het bedrijf zowel zullen werken met collega’s als met het hoger management. En omdat de strategie steeds afhankelijker wordt van data moet u zich ook richten op medewerkers met bedrijfsanalytische vaardigheden en het vermogen om datatrends te interpreteren. Ten slotte is het essentieel dat u er alles aan doet om toptalent te behouden, aangezien de vraag naar hooggekwalificeerde medewerkers doorgaans groter is dan het aanbod. Uw doel moet zijn om toekomstige leidinggevenden voor te bereiden in het kader van uw opvolgingsplan. Door regelmatig hun salaris te tegen het licht te houden en carrièrekansen te bieden, kunt u binnen uw team de betrokkenheid en loyaliteit vergroten. Houd deze vijf regels in gedachten en u zult merken dat u uw bijdrage aan de strategie naar een hoger niveau tilt. Dit artikel is gebaseerd op het artikel “Finance with Foresight: 5 ways CFOs can provide more effective strategic” dat oorspronkelijk gepubliceerd werd op Robert Half News and Insights.

Deze pagina delen