Ontslag nemen: 5 manieren die je beter níét uitprobeert

Geplaatst door Robert Half 06/07/2018

Heb je een nieuwe job gevonden en sta je te popelen om erin te vliegen? Dan moet je eerst nog ontslag nemen bij je huidige werkgever. Heel wat werknemers zien ertegen op en vrezen de reactie van hun baas en collega’s.

Toch hoeft het geen moeilijke bevalling te zijn. Als je je ontslag op de juiste manier aanpakt, verloopt het vlekkeloos en neem je op een ‘propere’ manier afscheid. Wat je best doet om goede referenties te krijgen of een kortere opzegtermijn. Wij zetten alvast vijf manieren op een rijtje die je beter kunt vermijden:

  1. Geen afscheid nemen

  2. Rancune tonen

  3. Je motivatie verliezen

  4. Een negatieve ingesteldheid tonen

  5. In rook opgaan

 

1. Geen afscheid nemen

Een organisatie verlaten zonder op een correcte manier afscheid te nemen, is absoluut ‘not done’. Het toont weinig respect voor je collega’s met wie je jarenlang hebt samengewerkt. Bovendien raak je zelf opgezadeld met een negatief imago. Een mooi en menselijk afscheid is voor alle betrokken partijen de beste oplossing.

 

2. Rancune tonen

​Wanneer je voor een carrièreswitch staat, is een waardig afscheid belangrijk. Rancune tonen heeft alleen maar een negatieve impact op jezelf en je omgeving. Was je ontevreden over de inhoud van je job, de verloning of andere zaken? Ook dan is het geen goed idee om wrok te koesteren of verbitterd te raken. Met een andere job neem je een nieuwe start en daaruit kun je energie en voldoening putten.

 

3. Ontslag nemen en je motivatie verliezen

Motivatie is cruciaal voor iedere medewerker, ook voor wie ontslag heeft genomen. De verleiding is misschien groot om er de kantjes vanaf te lopen eenmaal je beslist hebt om andere oorden op te zoeken. Toch werkt het contraproductief.

Je baas en collega’s zullen het snel merken en je erop aanspreken, waardoor de onderlinge relaties kunnen vertroebelen. Bovendien puur je zelf geen plezier meer uit je job tijdens de opzegperiode die meerdere maanden kan duren. Als je daarentegen gemotiveerd blijft, kun je op heel wat waardering kunnen rekenen en wordt je positieve attitude nog lang herinnerd.

 

4. Een negatieve ingesteldheid tonen

Negativisme is een dooddoener binnen elke onderneming. Het veroorzaakt een slechte sfeer die zich als een lopend vuurtje verspreidt. En dat heeft z’n weerslag op de dagelijkse werking van een organisatie en op de houding van de medewerkers.

Ontslag nemen is geen vrijgeleide om in een negatieve spiraal terecht te komen, want zo verknoei je mogelijk je laatste weken en die van je directe collega’s en loert extra werkstress om de hoek. Je hebt er trouwens ook zelf baat bij om een positieve indruk na te laten. Wie weet kom je later nog in contact met je huidige collega’s.

 

5. In rook opgaan

​Ontslag nemen en stante pede je biezen pakken is geen goed idee. Zo krijg je een slechte naam en dat doet de ronde, binnen en buiten het bedrijf. Je kunt ook juridisch in de problemen komen als je je opzegtermijn niet respecteert.

Je doet er goed aan om in overleg met je werkgever een opzegtermijn te bepalen. Die hoeft niet overeen te komen met de wettelijke regelgeving. Werkgevers hebben er doorgaans wel oren naar om de opzegtermijn te verkorten. In onderling overleg en afhankelijk van de startdatum bij je nieuwe werkgever is er zeker onderhandelingsruimte.

 

Wil je nog tips ontvangen om meer uit je carrière te halen?

ONTVANG ONZE NIEUWSBRIEF

Of vind hier meteen je volgende job.

Meer blogposts...