Speechen voor uw personeel: wat zijn de valkuilen?

Geplaatst door Robert Half 02/10/2014

Bent u CEO, zaakvoerder of maakt u deel uit van het management van een onderneming?

Dan is de kans groot dat u van tijd tot tijd een speech moet geven. Naast toespraken op seminaries of congressen behoren doorgaans ook speeches voor het personeel tot uw takenpakket. En die laatste blijken vaak de moeilijkste. Want uw personeelsleden verwachten niet alleen een inspirerend verhaal, ze willen ook nauw betrokken worden en motivatie putten uit uw boodschap. We lijsten hier alvast enkele valkuilen op en de nodige tips om die te vermijden.

Luister en onthoud: een zorgvuldige voorbereiding

Gesprekken aan de koffiemachine, roddels in de gang, feedback van managers over hun teamleden … onthoud goed wat uw medewerkers over uw bedrijf denken, hoe ze zich voelen, waar ze bang voor zijn of wat ze anders zouden willen zien. Het belangrijkste vertrekpunt voor een speech is namelijk uw publiek. Neem uw werknemers mee in uw voorbereiding en hou in elke fase rekening met wat zij denken. Zo voelen ze zich betrokken bij wat u zegt.

Leg uit wat u bedoelt

Het klinkt evident, maar ‘spreken’ is niet hetzelfde als ‘communiceren’. Alleen het tweede heeft effect. Leg altijd uit waarom u bepaalde beslissingen neemt. Ga er niet van uit dat uw toehoorders automatisch weten hoe u tot een bepaalde conclusie komt, zelfs al werken ze in uw bedrijf. Extra pluspunt: speechers die de tijd nemen om iets uit te leggen, worden altijd erkend als een goede spreker, kunnen op veel sympathie rekenen en hebben een beter imago.

Goeie humor werkt, slechte humor niet

Humor kan een extra dimensie geven aan uw speech. Goeie humor welteverstaan. Want net daar wringt het schoentje. Speechers bezondigen zich al te vaak aan flauwe of zelfs aangebrande moppen. Daar heeft uw personeel geen boodschap aan. Integendeel: slechte humor wekt alleen maar irritatie op. Zaak is om het evenwicht te bewaren tussen kwinkslag en sérieux:

  • ‘Inside jokes’ laat u maar beter achterwege, want dan sluit u sowieso een deel van het publiek uit. De betrokkenheid van elke aanwezige in de zaal is een must.
  • Blijf altijd bij de les en zorgt dat de humorelementen het groter verhaal ondersteunen. Vrijblijvende humor werkt misschien wel op de lachspieren maar is nefast voor de spanningsboog van uw speech.
  • Hou rekening met gevoeligheden op de werkvloer. Zorg dat lachen nooit uitlachen wordt, en let erop dat u niemand viseert.

Onthoud wel, humor is een leuke extra, maar is niet cruciaal. Spreek in eerste instantie tot uw publiek. Dát is het belangrijkste vertrekpunt.

Speechen voor personeel: timing, timing en nog eens timing

Helemaal in de ban van hun verhaal, durven speechers wel eens de tijd uit het oog verliezen. En dat is een cruciale fout. Want hoe interessant uw boodschap ook is, een ellenlange speech blijft niet boeien. Veel beter is om uw verhaal kort en gebald te vertellen, zodat u verveling en concentratieverlies geen kans geeft. Tip: denk op voorhand goed na over uw sleutelboodschappen en spreid die evenwichtig over de volledige duur van uw speech. Zo heeft uw publiek voldoende tijd om alle informatie in zich op te nemen en te verwerken. Probeer uw publiek ook eens te verrassen. Wie de traditionele hegemonie inleiding-midden-slot-conclusie durft te doorbreken, zal achteraf altijd beter herinnerd worden.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief

More From the Blog...