Welke vaardigheden heeft u nodig als manager?

Geplaatst door Robert Half 27/10/2014

Het lijkt misschien alsof de aanloop naar (en de sollicitatie voor) een managementfunctie het échte werk is, maar eigenlijk begint uw moeilijkste taak daarna pas. De sleutel tot goed management is niet echt een geheim. Het gaat er vooral om dat u over de essentiële vaardigheden moet beschikken die nodig zijn om de functie efficiënt uit te voeren en, als dat niet het geval is, dat u tijd moet besteden aan het ontwikkelen van elk van deze vaardigheden. Ontdek hier de troeven van succesvolle managers.

Vaardigheden die managers niet kunnen missen

Communicatie

Het lijkt een van de meest voor de hand liggende skills die van een aspirant-manager worden verlangd, maar het is verrassend hoeveel leiders het aan communicatieve vaardigheden ontbreekt. Een goede communicator zijn, die op een duidelijke en zelfverzekerde manier één-op-één met medewerkers kan praten, is slechts het begin. Als manager moet u ook zelfverzekerd zijn wanneer u honderden mensen tegelijk moet toespreken. Het gaat ook niet alleen om de woorden die u gebruikt, maar net zo goed om uw vermogen om naar werknemers te luisteren en hun opmerkingen mee te nemen. Zodra u deze vaardigheden onder de knie hebt, moet u er als goede manager een regelmatige communicatie in stand houden met anderen doorheen het bedrijf.

Relaties

Netwerken is altijd al cruciaal geweest in de zakenwereld, maar het belang ervan nog wordt vertienvoudigd wanneer het om managers gaat. Als individu in een gezaghebbende functie is het belangrijk om naar iedereen binnen een organisatie te luisteren en hen te ontmoeten. Zelfverzekerdheid en gezag uitstralen, met respect voor anderen, komt u wellicht goed van pas voor de toekomst.

Teambuilding

Van managers wordt verwacht dat ze hun personeel door en door kennen, dus het is belangrijk om op tijd en stond de vaardigheden van uw team te beoordelen en te zien hoe die het best ingezet kunnen worden binnen de werkomgeving. Door hun verschillende vaardigheden en eigenschappen te bepalen, maakt u niet alleen uw eigen werk een stuk gemakkelijker, maar zal u ook het bredere team gunstig stemmen en zo de werktevredenheid verhogen en het personeelsverloop verminderen. En met een team dat u kent en begrijpt, bent u klaar voor elke uitdaging die op uw pad komt.

Managers stellen doelen

Het is misschien wel de meest angstaanjagende taak waarmee managers geconfronteerd worden: snel denken en op korte tijd mensen en middelen efficiënt organiseren. Oefening mag dan wel kunst baren, het is voor iedereen die deze specifieke vaardigheden wil uitdiepen een goed begin om regelmatige doelen te stellen, technieken voor timemanagement te gebruiken en anderen om advies te vragen bij het dagdagelijkse werk. Probleemoplossend denken valt hier ook onder, dus probeer steeds alternatieven klaar te hebben voor het geval er een obstakel opduikt, en wees niet bang om te brainstormen.

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op de Work Life Blog van Robert Half Australië.

Meer blogposts...