Pas afgestudeerden aanwerven: do’s-and-don’ts

Geplaatst door Robert Half 17/06/2016

Bent u op zoek naar nieuwe werknemers? Dan is de kans groot dat u zich (deels) richt op de nieuwste lichting op de arbeidsmarkt: de pas afgestudeerden. Deze groep van potentiële werknemers kan een interessante aanwinst zijn voor elk bedrijf, ongeacht de grootte. Waar let u op voor u pas afgestudeerden laat starten?

Kwaliteit boven kwantiteit

Referenties en vorige werkervaringen zijn altijd dankbare ijkpunten bij het aanwerven van nieuwe werknemers, maar voor schoolverlaters gaan die criteria uiteraard niet op. Hoe reduceert u de grote hoeveelheid pas afgestudeerde sollicitanten dan tot die ene perfecte kandidaat?

Veel schoolverlaters hebben de neiging hun cv aan te dikken. Ga liever op zoek naar juniors die iets minder activiteiten op hun cv hebben staan, maar die daarin wel een bijzonder succes boekten. Iemand die bijvoorbeeld jarenlang vrijwilligerswerk gedaan heeft bij dezelfde organisatie. Van zo iemand kunt u vermoeden dat hij of zij een sterke werkethiek aan de dag legt en betrouwbaar is.

U haalt ook veel informatie uit de passies die sollicitanten al op jonge leeftijd toonden. Iemand die bijvoorbeeld als student al voetbaltruitjes in bulk aankocht en ze aan klasgenoten doorverkocht, geeft blijk van een ondernemersgeest en verkopersinstelling.

Test de mentale weerbaarheid

Vroeger werd veel belang gehecht naar de cijfers waarmee starters afzwaaiden. Deze objectief kwantificeerbare maatstaf leek namelijk prima geschikt om snel het kaf van het koren te scheiden. Maar het besef groeide dat een grootste onderscheiding bitter weinig zegt over hoe goed iemand bijvoorbeeld communiceert of leiding geeft.

Schoolverlaters kun je van alles aanleren, maar uiteraard zal hun karakter altijd hetzelfde blijven. Een grondige screening is dan ook onontbeerlijk. Zo is mentale weerbaarheid enorm belangrijk. Die kunt u testen door het sollicitatiegesprek niet tot een conversatie te beperken, maar kandidaten een korte presentatie te laten geven waar ze niet op voorbereid zijn. Daarna kunt u hen een paar minuten de tijd gunnen en hen de informatie op een nieuwe manier laten presenteren in de helft van de tijd.

Vel niet te snel een oordeel

To hire or not to hire? Het antwoord op die vraag wordt tijdens sollicitatiegesprekken meestal al heel snel duidelijk. In de extreemste gevallen beslissen HR-managers zelfs binnen de minuut of ze iemand willen aannemen of niet. Laat u niet verleiden door die snelle aanpak bij starters. In het beste geval hebben ze zichzelf en hun ideeën al eens moeten voorstellen aan hun klasgenoten, maar zelfs dan speelt een gebrek aan ervaring hen meestal parten. Houd voor ogen dat het vaak de eerste keer is dat ze solliciteren en dat het even kan duren voordat ze alles tonen wat ze in zich hebben.

Ontdek sneller wat er onder de oppervlakte speelt door het interview in een niet-traditionele setting te laten plaatsvinden. Spreek bijvoorbeeld op een rustig moment af in de cafetaria, of geef de kandidaten een korte rondleiding door het bedrijf om hen op hun gemak te stellen.

Meer blogposts...