Geschatte leestijd: 4 minuten

De standaardwerknemer bestaat niet, en gelukkig maar. Werknemers met verschillende achtergronden en uiteenlopende karakters zorgen namelijk voor diversiteit op de werkvloer. Ze leveren ideeën aan die uw bedrijf alleen maar ten goede komen. Tenminste, als ze over een aantal basiskwaliteiten beschikken. We lijsten de belangrijkste voor u op.

 

Eerlijkheid

Werknemers die eerlijk en betrouwbaar zijn, worden zowel door hun bazen als door hun collega’s gewaardeerd. Waarom? Omdat ze realistische verwachtingen scheppen. Niemand heeft wat aan vage inschattingen. De werknemer die niet verder komt dan ‘misschien’ en ‘ongeveer’ creëert onzekerheid. Wie daarentegen eerlijk en precies aangeeft hoeveel tijd hij nodig heeft om zijn taken af te werken en daarover regelmatig rapporteert, geeft de indruk van aanpakken te weten en betrouwbaar te zijn.

 

Gericht op oplossingen

Problemen zijn er om opgelost te worden: die vaststelling is een open deur, natuurlijk. Toch kunnen we er niet omheen dat in een werkomgeving elke dag problemen opduiken die om een dringende oplossing vragen. De leidinggevende heeft niets aan werknemers die deze problemen alleen maar aan hem doorspelen zonder daarbij een oplossing te suggereren. Maak uw werknemers duidelijk dat ze altijd welkom zijn om moeilijke kwesties te bespreken, maar vraag dat ze op voorhand alvast nadenken over mogelijke oplossingen. Zo bent u als leidinggevende niet de hele dag brandjes aan het blussen en kunt u samen met uw team langetermijnoplossingen bedenken.

 

Organisatietalent

Dankzij het digitale werkverkeer is de werknemer vandaag veel vrijer dan twintig jaar geleden. Die vrijheid brengt een grotere verantwoordelijkheid met zich mee. Van werknemers wordt verwacht dat ze hun werk zelf efficiënt organiseren, of ze dat nu thuis doen, op kantoor of in de koffiebar. Wanneer het werk zich opstapelt, moet de werknemer in staat zijn om prioriteiten te stellen zonder elk detail met zijn leidinggevende te bespreken. Natuurlijk moet dit wel opgevolgd worden. Zorg dus voor een systeem dat snelle en heldere rapportering mogelijk maakt: elke week een korte statusmeeting, of dagelijks een e-mail met een overzicht in bullet-points, bijvoorbeeld.

 

Teamwerk

Wanneer uw werknemers goed in team kunnen werken, komt dat niet alleen het bedrijf ten goede, maar ook uw positie als teamleider. Werknemers die uit zichzelf de taken onderling verdelen, problemen oplossen en samen opdrachten creatief uitwerken, zijn goud waard. Ze nemen u een heleboel werk uit handen en zorgen ervoor dat uw leidinggevende rol meer behelst dan alleen maar taken toewijzen. Een hecht team coachen bezorgt de teammanager voldoening en creëert een positieve sfeer op de werkvloer.

 

Proactiviteit

Tot slot moet de ideale werknemer in staat zijn om voorspellingen te doen. Niet letterlijk, natuurlijk, maar hij moet wél inspelen op behoeften die in de toekomst zouden kunnen ontstaan. Proactief denken, zo wordt deze kwaliteit ook wel eens genoemd. Daarbij kan de werknemer zijn eigen verlangens en behoeften loslaten en meedenken over de workflow van het bedrijf en hoe die zich verder zal ontwikkelen. Kortom, hij ziet ‘the bigger picture’ en kijkt verder dan zijn neus lang is.

Bekijk al onze kantoren

Maak kennis met de ervaren recruiters van Robert Half, zodat u een getalenteerd team van medewerkers kunt samenstellen of uw carrière vooruit kunt helpen. Robert Half is actief op meer dan 300 locaties wereldwijd, waaronder ons rekruteringsbureau Gent, en kan u helpen waar en wanneer u dat nodig heeft.