Post crisis retentie?

post-crisis

Proficiat, u hebt uw team kunnen behouden tijdens de moeilijkste fase van de recessie. Blijf het ook vasthouden! Retentie is belangrijk in elk economisch klimaat.

Voor een kleine of middelgrote onderneming kan het vertrek van één permanente medewerker een groot verlies betekenen. De vaardigheden van een medewerker en zijn kennis van het bedrijf zijn vaak moeilijk te vervangen. Hoe behoudt en motiveert u uw beste medewerkers in turbulente economische tijden? En dan in het bijzonder medewerkers die aantrekkelijke aanbiedingen krijgen van concurrerende ondernemingen.

Valkuilen

Denk niet dat mensen blij moeten zijn dat ze een baan hebben. Dit idee hoor je wel vaker vandaag de dag, maar het is erg kortzichtig. Vergeet nooit dat uw beste mensen binnen élk economisch klimaat gewild zijn.

Leg je werknemers geen onrealistische werklast op. Medewerkers die zich tijdens de recessie extra hebben ingezet komen eerder in aanmerking voor een burn-out dan voor een promotie, als ze in hetzelfde razende tempo blijven doorwerken.

Niet enkel geld is een goede beloning. In tijden van beperkte budgetten zijn loonsverhogingen en bonussen  niet de enige manier om uw medewerkers te bedanken voor hun toewijding en harde werk.

Wat doe je best wél?

Evalueer uw (extra) bedrijfsvoordelen en spreek erover met medewerkers om na te gaan wat zij het belangrijkst vinden. Communicatie is een sleutelwoord. Geven werknemers de voorkeur aan flexibele werktijden of telewerken? Vragen stellen creëert betrokkenheid. Het invoeren van een programma zonder feedback van de medewerkers wordt vaak erg lauw onthaald.

Wees gul met complimenten en oprechte waardering. Als u zich niet meer kunt herinneren wanneer u uw medewerkers voor het laatst hebt bedankt, is het te lang geleden. Ga voor de verrassingsaanpak en bied erkenning via persoonlijke bedankjes, een middagje vrij, lunch in een restaurant of kaartjes voor een evenement.

Bied extra ondersteuning waar nodig. Als projecten zich blijven opstapelen en er zelfs geen tijd is om ze op te starten is het best om in te grijpen. Te hoge werkdruk werkt op termijn demotiverend. Overweeg het aannemen van tijdelijke professionals om achterstanden weg te werken. Eén of twee extra mensen voor een project, verlichten de werklast en stress van uw permanente werknemers.

Luister en beloon. Veel prestatiesystemen zijn vaak enkel gericht op prestaties en het bereiken van bepaalde doelen. Maar er is meer dan dat. Werknemers die een extra inspanning leveren in drukke perioden of mensen die geld besparende of productieve ideeën hebben, kunnen zeker ook eens beloond worden. Als een werknemer elke dag goed presteert, kunt u hem belonen met een promotie, een andere titel of de mogelijkheid om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Luister oprecht naar zijn voorkeur, en geef hem inspraak. Betrokkenheid verbindt uw personeel veel meer met uw onderneming, dan geld.

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op de Work Life Blog van Robert Half Australië.

Deze pagina delen