Is uw personeelsbeleid klaar voor alle scenario’s?

Geplaatst door Robert Half 13/04/2018

Bent u helemaal voorbereid op de grillen van de sector? Er zijn altijd signalen die aantonen dat er wat staat te gebeuren. Die grijpt u best aan om uw personeelsbeleid te structureren. Moet u extra mensen aannemen? Of is alles perfect zoals het is?

Een personeelsbeleid opstellen begint hoe dan ook bij deze vraag:

Heeft u voldoende mensen in dienst om uw doelstellingen te behalen?

Dit is niet zomaar een ja-neevraag. Waarom? Dat leggen we u uit aan de hand van deze twee scenario’s:
 

Scenario #1: u bent volledig bemand

U heeft genoeg mensen in dienst om uw doelstellingen te realiseren en uw personeelsbeleid staat op punt. Mooi, maar toch zijn er nog enkele dingen die u moet overwegen. Doet u dit niet, dan loopt u een risico. Stel uzelf daarom deze bijkomende vragen:

  • Hoe snel kan u zich aanpassen aan onvoorziene uitdagingen?
    Ook al heeft u voldoende mensen om uw plannen uit te voeren, wat zou er gebeuren indien de omstandigheden of prioriteiten plots veranderen? Wat als een onmisbare werknemer - of, erger nog, meerdere werknemers - plots vertrekt? Er zijn veel factoren die bepalen waarom werknemers vertrekken, en in de arbeidsmarkt van vandaag is dat zeker mogelijk. Hou daar dus rekening mee.
     
  • Heeft u de juiste vaardigheden op de juiste plaatsen?
    Het is niet omdat u het juiste aantal mensen in dienst heeft, dat de juiste mensen op de juiste plaats zitten. Wat zijn uw doelstellingen voor het komende jaar, en hoeveel van uw werknemers werken er aan elke doelstelling? Algemeen gesteld: Hoe belangrijker de doelstelling, hoe meer mensen u erop zou moeten zetten.
    Bereid u nu al voor op de mogelijkheid dat u mensen moet verschuiven of extra collega’s aanstellen als uw huidige ploeg niet over de vaardigheden beschikt om eventuele nieuwe doelstellingen te verwezenlijken. Mense verschuiven biedt ook kansen: door deze denkoefening te maken biedt u uw werknemers misschien ook doorgroeimogelijkheden

U begrijp dat het nuttig is om een deel van uw HR-budget vrij te houden voor plotse wijzigingen. Handig om te weten is dat u altijd een beroep kan doen op een recruitmentspecialist om interimkrachten te vinden voor specifieke projecten of ondersteuning. Zéker wanneer het snel moet gaan.

Lees ook: Deze drie trends kenmerken het aanwervingsklimaat van 2018
 

Scenario #2: U bent van plan volgend jaar mensen aan te nemen

Maar als u op dit moment niet voldoende of niet de juiste mensen in dienst heeft om uw doelstellingen te realiseren, dan hebt u nog wel wat werk om uw personeelsbeleid op te stellen. Stel uzelf deze vragen:

  • Hoe snel heeft u iemand nodig?
    Er is veel vraag naar sterke kandidaten en het kan weken duren voor u iemand vindt. Bevindt u zich op een locatie waar de war for talent hevig woedt, dan duurt het mogelijk nog langer. Dus begint u beter meteen met het zoeken naar kandidaten.
     
  • Hoe snel kan u iemand aanstellen?
    Een belangrijke stap in uw personeelsbeleid is dat u aan tafel gaat zitten met alle beslissingsmakers van het bedrijf en dat u alles wat nodig is om de zoektocht te beginnen, met hen afstemt. Bespreek zowel de prioriteiten als het aantal mensen en loonsverwachtingen, startdata, en zo verder. Bereid u nu al voor. Hoe sneller en beter u dit vastlegt, hoe vlotter uw aanwervingsproces zal verlopen.

Lees ook: hoe een lang rekruteringsproces uw onderneming kan schaden

  • Welke factoren maken het u moeilijk om aan te werven?
    Hou rekening met alles dat dit proces uitdagend of zelfs onmogelijk kan maken. Begin met de tewerkstellingsmarkt in uw regio. Hoe groot is de groep kandidaten die u zoekt? Hoeveel vraag is er naar deze mensen? Hoe intensief is de opleiding die ze nodig hebben? Denk ook na over verloning. Wees bereid om een loon aan te bieden dat op z’n minst gelijk is aan dat van de concurrentie.
     
  • Moet u uw prioriteiten aanpassen?
    Overweeg om alle niet-dringende initiatieven uit te stellen, of toch zeker tot wanneer uw onderneming - en dus uw werknemers - er helemaal klaar voor zijn.

Het vergt veel denk- en doe-werk om een personeelsbeleid op te stellen, maar het is absoluut de moeite waard. Als u goed weet waar nu de sterktes en zwaktes van uw personeel liggen, dan wordt het enkel makkelijker om de weg naar boven te vinden én bent u beter voorbereid op de toekomst. Wat die ook brengt.

Hulp nodig bij het opstellen van uw personeelsbeleid?

Laat u adviseren door onze specialisten

Meer blogposts...