Het loont de moeite om naar de toekomst te kijken wanneer u nieuwe medewerkers in dienst neemt. De eerste fout die veel aanwervingsmanagers maken wanneer ze nieuw personeel aannemen, is namelijk dat ze niet genoeg afstand bewaren voor ze een keuze maken. De haast om openstaande vacatures in te vullen is begrijpelijk: als de werkachterstand groeit, daalt de kwaliteit van het werk. Bovendien voelen medewerkers extra druk wanneer er met een minimumbezetting gewerkt wordt. Die drang om actie te ondernemen is niet meer dan normaal.

Het aanpakken van een tekort in de personeelsbezetting is echter geen op zichzelf staande gebeurtenis die maar één doel dient. Bij het aanwerven probeert u met andere woorden niet alleen een leeg bureau te vullen: u bent op zoek naar iemand die zowel de onmiddellijke als de toekomstige behoeften aankan, alsook iemand die goed samenwerkt met de rest van het team. Dat vereist een zorgvuldige planning. Hier volgen een aantal dingen die u in overweging moet nemen wanneer u personeel aanwerft.

Kijk met een frisse blik naar de werkdruk

Geen enkele manager heeft een glazen bol, maar op basis van de huidige situatie en de geplande projecten, kunt u perfect een inschatting maken van hoeveel en welke medewerkers u nodig hebt. Welke personeelsbehoeften zijn blijvend? Welke slechts tijdelijk? Deze vragen helpen u beslissen welk type medewerker u nodig hebt: permanent, deeltijds of tijdelijk – en of u überhaupt wel iemand in dienst moet nemen op dit moment.

Neem uw huidige personeel onder de loep

Denk vooruit wat betreft het soort gespecialiseerde expertise dat op korte termijn intern nodig zal zijn. Over welke belangrijke vaardigheden beschikt uw huidige team? En, nog belangrijker, welke vaardigheden hebben zij onvoldoende of niet?

Tijdelijke medewerkers aannemen?

Hebt u het grotere plaatje van uw personeelsbehoeften geëvalueerd, maar weet u niet zeker of het nodig is om een extra permanente functie te creëren? Vul de functie dan eerst op tijdelijke basis in. Met deze aanpak bereikt u twee dingen. Eerst en vooral helpt het u om pieken in de werkdruk op te vangen. Daarnaast kunt u de vaardigheden en prestaties van deze medewerkers van dichtbij observeren en inschatten of ze mogelijk in een vaste rol geschikt zouden kunnen zijn voor de job.

Wanneer de middelen en de tijd beperkt zijn, is de verleiding groot om snel iemand aan te werven. Maar dit is niet altijd de beste aanpak. Denk vanaf het begin op lange termijn bij het aannemen van personeel, dan zit u goed voor de toekomst.

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op de Work Life Blog van Robert Half Australië.

Bekijk al onze kantoren