Als professional zal je werk heel wat minder gecompliceerd en bovendien veel leuker zijn, als je een goede verstandhouding met je baas kunt opbouwen. Door niet op één lijn te zitten met je leidinggevende – of die nu directeur, productiechef of teamleider is – word je in de verdediging gedrukt. Hierdoor wordt het voor jou moeilijk om naar beste vermogen te presteren. Als deze verstandhouding verslechtert, waag je je al snel op glad ijs met je werkgever. Ontdek hier hoe het níét moet.
 

Benieuwd naar meer actuele trends? Aarzel niet en schrijf u in op onze nieuwsbrief!

Ontvang onze nieuwsbrief

Bekoelde werkrelatie: nefast voor je carrièremogelijkheden

Er kunnen momenten in het zakenleven zijn waarop leidinggevenden niet de geknipte personen voor de job zijn. Ze kunnen slap, besluiteloos, oneerlijk of zelfs bijbedoelingen hebben. Hoe dan ook, hierdoor wordt het lastig voor hen om goed leiding te geven. Maar je kunt niet zomaar aannemen dat het aan de baas ligt als dingen niet goed lopen. Weet je wel zeker dat de schuld niet bij jou ligt? Iedere werknemer heeft de verantwoordelijkheid om zich altijd professioneel te gedragen: de taken uit te voeren die van hem of haar worden verwacht, achter de cultuur van het eigen bedrijf te staan en de hiërarchie te respecteren. Jammer genoeg gebeurt dit niet altijd wat op onenigheid met de baas kan uitlopen. Geen handige zet: een bekoelde werkrelatie met jouw baas is zeker niet de juiste manier om carrièremogelijkheden te creëren. Daarom is het de moeite waard om eens na te denken over hoe je de verkeerde indruk kunt wekken. Hieronder staan acht manieren om jouw baas op het werk te irriteren en wellicht zelfs met hem of haar ruzie te krijgen:

1. Besluiten ondermijnen

Managers moeten moeilijke beslissingen nemen: dat gaat de ene keer goed en de andere keer fout. Ga zeker opdrachten niet afkeuren of deze in het bijzijn van anderen bekritiseren. Als je het niets eens bent met deze besluiten, bespreek dit dan met hem of haar onder vier ogen. Behandel jouw baas op dezelfde manier als je zelf behandeld zou willen worden.

2. Het bedrijf bekritiseren

In dezelfde strekking is het niet gepast om jouw bedrijf of werkgever in het openbaar af te kraken, ongeacht je persoonlijke reden daarvoor. Dit kan een negatieve invloed op zowel de teamspirit en de motivatie als op jouw eigen vooruitzichten hebben. Je zou je kansen op promotie kunnen vergooien.

3. Een wit voetje proberen te halen

Soms kan een al te positieve houding wat overdreven zijn. Als je overduidelijk de hielen van je baas gaat likken, door zijn of haar besluiten hardop goed te keuren, zijn of haar berichten in sociale media te ‘liken’ en voortdurend koffie of thee voor hem of haar te gaan halen, dan kunnen jouw inspanningen juist het verkeerde effect hebben. Het is beter om je werk heel goed te doen en je prestaties voor zich te laten spreken.

4. Te veel klagen

Als je de godganse dag loopt te klagen – over je klanten, de technologie, de kantoormaterialen, de collega’s, het weer, enzovoort, wordt dit al snel heel vervelend. Als je op een gegeven moment niets positiefs of constructiefs kunt zeggen, kun je beter zwijgen.

5. Niet openstaan voor verandering

Als er nieuwe systemen, beleidsregels en processen worden ingevoerd, heeft dit een reden. Ook als er nieuwe technologie wordt gelanceerd. Het is belangrijk om positief op verandering te reageren en volmondig in te stemmen met de nieuw ingeslagen weg. Werknemers die uit koppigheid of angst blijven werken volgens verouderde werkmethoden, kunnen het leven voor anderen moeilijk maken.

6. Collega’s overschaduwen

Als je tijdens teamvergaderingen en werksessies de enige bent die van zich laat horen, is de kans groot dat je je dominant opstelt tegenover jouw collega’s. Ze moeten de kans krijgen om zich uit te spreken en hun ideeën te delen. De grootste mond is niet altijd het grootste licht, dus het kan soms beter zijn om een stapje terug te doen.

7. Jezelf constant in de spotlight plaatsen

Je baas beoordeelt je prestaties voortdurend op basis van de kwaliteit van jouw werk, je verdiensten en je algemene bijdrage. Hij of zij weet precies waar je goed en slecht in bent. Dus stop met reclame te maken voor jezelf, want je bereikt er niets mee. Door de hele tijd rond te bazuinen hoe geweldig je bent, maak je uiteindelijk geen goede indruk.

8. Feedback niet accepteren

Een van de taken van de manager is jouw prestaties beoordelen en je op de hoogte brengen van je vooruitgang. Als hij of zij constructieve kritiek heeft, is het belangrijk om die aan te nemen en te laten bezinken. Zelfs als je twijfels hebt of die kritiek wel terecht is. Een verdedigende houding aannemen als je feedback krijgt, wekt irritaties bij je baas op. Hij of zij wil gewoon het beste uit jou halen.
 

Op naar een gezonde werkrelatie

De kans bestaat dat je ergens tijdens je carrière erin slaagt om je baas op een of andere manier te irriteren. En hoogstwaarschijnlijk zal dit omgekeerd ook gebeuren. Dat hoort gewoon bij het zakenleven, en bij het leven in het algemeen. Iedereen heeft namelijk andere gewoonten en karaktertrekken, sterke en zwakke punten. Losstaande voorvallen of kwesties zijn niet noodzakelijk een probleem. Ze kunnen opgelost of zelfs door de vingers gezien worden als dit de werkrelatie ten goede komt. Maar het is anders als er op diverse vlakken een kink in de kabel is. Vraag jezelf af of jouw gedrag aan de wrijving bijdraagt en denk na over hoe het probleem kan opgelost worden. Misschien is het al voldoende om het probleem te benoemen, je wat beter aan te passen aan jouw team en op die manier de weg naar een gezondere werkrelatie vrij te maken. Dit is van het grootste belang als je al jouw carrièremogelijkheden wilt openhouden.
 

Deze inzending verscheen als “On thin ice? 8 ways to turn things icy with your boss” dat oorspronkelijk gepubliceerd werd op de blog Robert Half News in het Verenigd Koninkrijk.