Kantoorpolitiek: waarom diplomatie altijd een goed idee is

Geplaatst door Robert Half 29/12/2016

Hoe omgaan met kantoorpolitiek?

Het feit dat jij je carrière op een eerlijke en integere manier wil vooruithelpen, betekent niet dat al je collega’s er hetzelfde over denken. Zó blijf je de politieke spelletjes de baas op het werk:

  • Weet wat er leeft op de werkvloer. Wie kan er goed lobbyen? Wie verdedigt welke belangen? En hoe zijn de onderlinge relaties? Door jezelf zulke vragen te stellen, kun je eventuele roddels beter plaatsen, nuanceren én links laten liggen.
  • Blijf positief. Hoewel het soms verleidelijk is, ga je beter niet mee in kwaadsprekerij. Dat is nefast voor de sfeer op het werk. Beter nog: je kunt het geroddel zelfs actief tegenwerken door bijvoorbeeld iets positiefs te zeggen over de persoon in kwestie. Door (oprecht) sociaal te zijn, loop je ook minder risico om zelf het slachtoffer te worden van achterklap: als je collega’s je aardig vinden, gunnen ze je ook meer.
  • Wandel weg van roddels. Als het geroddel aan de printer of het koffieapparaat je stoort, kondig je simpelweg aan dat je wel wat beters te doen hebt. De kans is groot dat de roddelaars zich pas dán ten volle bewust worden van hun kleingeestige gedrag en ermee zullen kappen. Loopt het echt de spuigaten uit, dan is het een goed idee om de collega in kwestie vriendelijk aan te spreken op zijn gedrag. Pesten op het werk zit soms in kleine dingen – en de remedie ook.
  • Bereid je goed voor op vergaderingen. Deze tip klinkt misschien vanzelfsprekend, maar de meeste mensen focussen enkel op wát ze willen zeggen en staan er te weinig bij stil dat ze ook effectief een draagvlak moeten creëren om hun ideeën werkelijkheid te zien worden. Dit doe je bijvoorbeeld door informeel langs te gaan bij mensen die veel invloed hebben en te vragen hoe zij tegenover jouw voorstel staan. Als je hen er op die manier bij betrekt, stijgt de kans dat je hun steun wint.
  • Documenteer het ontstaansproces van je ideeën. Als ideeënpikkers aan de haal zouden gaan met jouw ingevingen, heb je bewijs om eventueel mee naar de leidinggevende te stappen. Opkomen voor jezelf is de boodschap!

De nieuwe Amerikaanse president is gekozen, en de eerstvolgende verkiezingen op Belgische bodem zijn pas voor 2018. Toch heeft politiek geen vervaldatum en is de kans klein dat het de komende maanden géén gespreksonderwerp is op de werkvloer (bij het koffieapparaat, aan de printer, tijdens de lunchbreak,…). Bovendien doen de meeste werknemers zélf ook aan ‘kantoorpolitiek’. Hier lees je hoe je de vlijers en de lobbyisten onder je collega’s herkent – maar vooral: hoe je het beste omgaat met kantoorpolitiek.

Waarom kantoorpolitiek niet per se slecht is

Kantoorpolitiek heeft een slechte naam, maar hoeft niet per se negatief te zijn. Hoewel de meeste mensen het associëren met achterklap of hielenlikken, kun je kantoorpolitiek ook inzetten op een positieve manier – en zonder schade te berokkenen aan je collega’s. Stel: je bent helemaal overtuigd van de voordelen van thuiswerken en je hebt je argumenten klaar. Als je dan door lobbywerk je baas en collega’s meekrijgt, is dat uiteraard alleen maar goed nieuws.

Verschillende types ‘kantoorpolitiekers’

De persoonlijkheden waar kantoorpolitiek haar slechte naam aan te danken heeft, zijn niet moeilijk te herkennen. In elk bedrijf worden er politieke spelletjes gespeeld of heb je bijvoorbeeld wel enkele roddelaars rondlopen. Hoewel je door interessante verhalen te vertellen een band smeedt met je collega’s, gaan roddelaars een stapje verder. Ongefundeerde theorieën en speculaties zijn niet onschuldig meer, maar gewoon schadelijk. Gelukkig maakt lang niet iedereen zich schuldig aan de negatieve variant van kantoorpolitiek en hoef je je integriteit helemaal niet op het spel te zetten om iets te bereiken. Maar het helpt wél om je bewust te zijn van kantoorpolitiek en voor jezelf uit te maken hoever je daarin wil meegaan.

    Meer blogposts...