Het definiëren van je personal brand en netwerken

Geplaatst door Robert Half op 05/02/2021

Host Veronique Elskens, Associate Director bij Robert Half, werd voor dit webinar bijgestaan door een panel van 4 experts: 

  • Eline Lostrie, CCO bij nexxworks 
  • Phebe D’hondt, Founder & Personal Branding Partner voor ondernemers – overondernemers.be 
  • Erendiz Ates, Medezaakvoerder, LinkedIn-trainer en Social Branding Coach bij AZ Solutions 
  • Mathias Nowé, Division Manager bij Robert Half 

Het webinar werd in goede banen geleid door Caroline Bastiaens, Learning & Development Manager bij Robert Half.  

 

PERSONAL BRANDING

Host Veronique Elskens trapte het webinar af door het belang van personal branding te benadrukken: “Werken aan je brand is cruciaal om je te profileren als een echte professional. Het is geen gebakken lucht, integendeel, het gaat om gedreven met je ontwikkeling bezig zijn. Dat komt tot uiting in je ambities, hoe je die communiceert en hoe je je werk doet, op een onderscheidende manier.”

De eerste vraag aan de deelnemers bracht meteen hun uitgangspositie in kaart:

POLL 1: Hoe beoordeel je je eigen personal brand? En hoe belangrijk vind je het zelf om je personal brand te optimaliseren?

De meerderheid van de deelnemers beoordeelt de eigen personal brand als gemiddeld (48%) of laag (24%). Een kwart van de deelnemers geeft zelfs aan dat ze geen personal brand hebben (16%) of dat ze niet weten wat een personal brand is (9%). Slechts 3% van de deelnemers beschrijft zijn of haar personal brand als excellent. Het overgrote deel van de deelnemers vindt personal branding wel belangrijk (38%) of heel belangrijk (58%).

Aansluitend op deze poll kregen de experts enkele pertinente vragen voorgeschoteld.    

 

1. Wat betekent personal branding en wat is het belang ervan?

“Een personal brand is alles wat iets zegt over jou als persoon”, vertelt Phebe D’hondt. “Het is veel ruimer dan enkel je job. Het omvat ook je persoonlijke waarden, je kledingstijl, je attitude, hoe je omgaat met anderen, welke mindset je zelf verwacht van anderen … Iedereen heeft een imago en persoonlijkheid, en dus een personal brand, maar je moet er bewust iets mee doen om er de vruchten van te plukken. Je moet nadenken over wie je bent, wat je belangrijk vindt en hoe je je wil profileren naar anderen toe. Zo geef je richting aan wat anderen over je denken. Het is een enorme kans die je moet grijpen als professional.”

“Personal branding is inderdaad het nadenken over jezelf en het ontplooien van je merk”, vult Mathias Nowé aan. “Dat persoonlijk merk moet je wel promoten, bijvoorbeeld als je aan het solliciteren bent. Iedereen weet wel wat een cv is, maar naast je cv bepaalt personal branding of een potentiële werkgever interesse heeft of niet. Je personal brand bestaat in essentie uit twee grote componenten. Allereerst het ‘wat’, hetgeen je te bieden hebt. Het betreft je opleiding, expertise, kwalificaties, ervaring … Daarnaast is ook het ‘wie’ van belang: wie ben je als persoon? Wat zijn je waarden? Wat motiveert je? Beide componenten vormen een unieke combinatie die al je troeven in kaart brengt en bepaalt of je al dan niet de perfecte ‘fit’ bent voor een bedrijf. Mensen kopen jouw persoonlijk merk, ‘people buy people’, daarom is het belangrijk dat je weet wie en wat je bent.”

“Vaak zien mensen het belang van personal branding pas in als ze het nodig hebben, bijvoorbeeld als ze het moeilijk vinden om zichzelf voor te stellen tijdens netwerkmomenten”, weet Phebe D’hondt. “Of als ze merken dat mensen een beeld van hen hebben dat eigenlijk niet klopt. 5 jaar geleden zat ik zelf in die situatie. Ik heb toen heel veel gelezen over personal branding, heb zelf de denkoefening gedaan en heb van daaruit het ‘personal branding kompas’ ontwikkeld. Het omvat vier bouwstenen: expertise, stijl, overtuigingen en ambities. Per bouwsteen zijn er een aantal subelementen die je voor jezelf duidelijk moet krijgen: wat is de indruk die ik wil nalaten? Wat zijn mijn persoonlijke waarden? Wat is mijn mindset? Welke mindset wil ik zien bij anderen? Eens je dat helder hebt, kan je je personal brand uitwerken en aftoetsen aan het kompas.”

 

2. Hoe creëer je je personal brand?

“Het feit dat je je personal brand zou moeten ‘creëren’, kan soms wat schrik opwekken”, zegt Eline Lostrie. “Het is belangrijk om weten dat het ook organisch kan groeien. Op een bepaald moment in je carrière doe je immers aan zelfreflectie, over je loopbaan en de rol die je hebt. Bij mij was dat het geval toen ik startte bij nexxworks. Ik heb toen bewust nagedacht over hoe ik het best kon communiceren, op LinkedIn bijvoorbeeld. Gaandeweg groeit zo je bewustzijn over hoe je je moet positioneren.”

“Dat klopt. Je creëert je personal brand eigenlijk niet, je hebt het al”, zegt Phebe D’hondt. “Het komt er enkel op aan om er zelf richting aan te geven. Inzetten op je personal branding levert immers twee belangrijke voordelen op. Enerzijds maakt personal branding het gemakkelijker om bepaalde keuzes te maken. Je hebt je kern en je kompas. Daar kan je naar teruggrijpen voor je online en offline communicatie en om professionele keuzes te maken. Anderzijds maak je het ook voor anderen gemakkelijker om te weten wie je bent en waarom ze met jou zouden moeten samenwerken. In dat kader kan het zeker geen kwaad om jouw personal brand eens te laten analyseren door een professional, of vrienden, familie en collega’s te bevragen. Zo weet je hoe je overkomt en wat eventueel de werkpunten zijn.” 

“Je personal brand ontwikkel je zowel offline als online”, licht Erendiz Ates toe. “Potentiële werkgevers of business partners zullen je tegenwoordig altijd eens online opzoeken. Het hele plaatje moet dus kloppen. Het is daarom belangrijk om bewust stil te staan bij je USP’s: welke kennis heb je en wat kan je? Maar mensen voelen vooral een connectie met jou omwille van je ESP’s, de ‘Emotional Selling Propositions’, zoals je waarden en waar je voor staat. Ook daar moet je dus zeker over nadenken. Doe je wel niet anders voor dan je bent en creëer ook geen ideaalbeeld van jezelf. Enkel als je authentiek bent, zal je de juiste mensen aantrekken. Weet ook dat bouwen aan een online personal brand een continu proces is, waarbij je voortdurend nieuwe accenten zal leggen. Het kan in het begin wat tijd in beslag nemen, bijvoorbeeld om je LinkedIn-profiel op te zetten, maar het zal zeker renderen.”

POLL 2: Hoe vaak maak je gebruik van social media om je personal brand te vervolledigen? Welke social-media-platformen gebruik je?

Slechts 27% van de deelnemers gebruikt social media voor personal branding. 15% gebruikt helemaal geen social media. LinkedIn is veruit het populairst onder de deelnemers, gevolgd door Facebook en Instagram. 

 

3. Hoe neem je zelf de regie in handen in het kader van sociale media?

“Zowel offline als online heb je raakpunten met mensen”, zegt Erendiz Ates. “Je moet nagaan op welk kanaal de mensen zitten bij wie je gezien wil worden. LinkedIn wordt steeds populairder, met 7 miljoen gebruikers wereldwijd en 3,2 miljoen in België. Om je LinkedIn-profiel te optimaliseren, en je personal brand ‘future proof’ te maken, kan je het Linked-INC Model hanteren, een stappenplan dat inzet op identiteit, netwerk en content. Bij stap 1, de identiteit, ga je na of je profiel geoptimaliseerd is. Het moet meer zijn dan een cv, eerder een website over jezelf met portfolio. Vervolgens ga je over naar stap 2, je netwerk uitbouwen. Online zou je netwerk groter moeten zijn dan offline, omdat er geen beperkingen zijn zoals locatie, taal en landsgrenzen. Connecties leiden bovendien naar andere connecties. De derde stap betreft het delen van content. Als je zelf nooit het podium claimt, met een mening of expertisepost, dan word je niet gezien. In heel België post gemiddeld slechts 6% van de LinkedIn-gebruikers regelmatig op LinkedIn. Dat is erg weinig. Doe je het wel, dan behoor je dus tot die VIP-club die gezien wordt.”

Zo optimaliseer je je identiteit op LinkedIn

  • Zorg voor een duidelijke header die iets meer zegt over jou en je sector, en een professionele profielfoto, bij voorkeur een headshot waarbij je oogcontact maakt.
  • Maak werk van je headline of tagline. Denk na over wat je belangrijk vindt en vermeld niet gewoon je functie. Ben je op zoek naar werk? Wees dan zo precies mogelijk. Een belofte of pitch toevoegen kan ook.
  • Schenk het meeste aandacht aan je meest recente of meest relevante werkervaringen: meer tekst, meer inhoud en meer keywords, zodat mensen via die keywords bij jou terechtkomen. 
  • Je waarden en wie je bent, je ‘why’, zet je in de ‘About-sectie’. 
  • Bij ‘Projecten’ voeg je de projecten toe die iets meer vertellen over je jobinhoud. Dat kunnen ook studentenprojecten zijn.   
  • In de ‘Featured-sectie’ plaats je wat mensen echt moeten zien van jou. Zo kan je ze ook leiden naar andere webpagina’s.

 

“Content delen is inderdaad belangrijk, maar je kan hiermee starten op je eigen tempo”, vult Phebe D’hondt aan. “Naarmate je meer post, kan je dit wat stroomlijnen en efficiënter maken door bijvoorbeeld een content kalender te gebruiken. Maar dat hoeft dus niet. Voor velen is het een echt groeiproces. Gaandeweg krijg je er meer zelfvertrouwen in.”

“Uit eigen ervaring kan ik drie tips meegeven”, aldus Mathias Nowé. “Ten eerste, kwaliteit boven kwantiteit. Denk bewust na over wie je wil bereiken en met wie je wil netwerken. Stuur ook altijd een persoonlijke boodschap mee als je een connectieverzoek verstuurt. Ten tweede, wees actief. Je hoeft daarom niet elke dag te posten. Je kan ook actief zijn door te ‘liken’, een commentaar achter te laten of door connectieverzoeken te sturen. Ten derde, weet wat je doet en wees specifiek. Schrijf bijvoorbeeld niet ‘Ik ben op zoek naar een job als boekhouder’, maar wel: ‘Ik zoek vanaf 1 maart een job als financial controller, in een multinational, in de regio Brussel. Zo zullen de juiste mensen reageren. 
 

 

NETWERKEN

POLL 3: Hoe bewust ben je bezig met netwerken?
De deelnemers aan het webinar zijn geen doorwinterde netwerkers. De meerderheid geeft aan weinig bezig te zijn met netwerken, uit angst (37%) of wegens een gebrek aan interesse (32%). Slechts 20% is een heel actieve netwerker en geniet ervan. 11% van de deelnemers netwerkt daarentegen nooit.  

4. We beseffen wel het belang van netwerken, maar blijkbaar moeten er nog enkele drempels weggewerkt worden?

“Je intrinsieke motivatie is in dit kader erg belangrijk”, zegt Eline Lostrie. “Waarom wil je netwerken? Bij mij persoonlijk is dat wegens mijn oprechte interesse in andere mensen. Het voelt dus niet als een verplichting. Ik wil weten wie ze zijn en wat ze doen, zonder dat ik mijzelf meteen wil promoten. Ook online hanteer ik diezelfde attitude. Ik stuur bijvoorbeeld interessante content naar mensen binnen mijn netwerk, zonder dat het noodzakelijk over mij hoeft te gaan.” 

“Uit eigen ervaring weet ik hoe belangrijk netwerken is”, zegt Mathias Nowé. “Zaakvoerders of kandidaten met wie ik contact heb, stellen soms de vraag wat de meerwaarde is van een rekruteringskantoor als Robert Half. Eén antwoord daarop is zeker ons uitgebreid netwerk. Kandidaten kunnen via ons de juiste mensen en bedrijven leren kennen die passen bij hun personal brand, en vice versa. Door ons netwerk beschikken wij ook vaak over ‘inside information’ die je online niet zal vinden.” 

 

5. Hoe start je je netwerk, en hoe breid je het uit?

“Je moet je netwerk op je eigen tempo opbouwen”, zegt Eline Lostrie. “Wie is er interessant om te contacteren? Wie deelt er content die relevant is voor mij? Met wie kan ik samenwerken? Het is die natuurlijke nieuwsgierigheid die leidt tot connectie. Denk daarbij niet alleen aan wat een persoon voor jou kan betekenen, maar ook omgekeerd, wat kan ik betekenen voor iemand anders?” 

“Oprechte interesse is inderdaad belangrijk”, vult Erendiz Ates aan. “Op LinkedIn wordt bijvoorbeeld heel vaak geconnecteerd, maar weinig geconverseerd. Dat is jammer. En als er geconverseerd wordt, gaat het vaak over henzelf. Geef eerst aandacht aan de andere, zeg bijvoorbeeld iets over de content die iemand gedeeld heeft, en dan kan het over jezelf gaan.” 

“Doe zeker geen valse beloftes, want die komen op termijn terug als een boemerang”, waarschuwt Mathias Nowé. “De belangrijkste tip is: kom uit je comfortzone en start er gewoon mee. Hoe meer je je comfortzone verlaat, hoe mooier de dingen die op je pad zullen komen. Daar komt in de eerste fase zeker angst bij kijken, maar eens die angst voorbij is, zal je kunnen leren en groeien. Je kan dan nieuwe doelen bepalen, jezelf, je personal brand en nieuwe mensen beter leren kennen, …  Maar dat zal je dus pas bereiken als je die eerste stappen zet.” 

 

 

Meer blogposts...