Medewerkers teleurstellen: ook dát hoort bij goed leiderschap

Bon leadership

Het is zoals met kinderen: als ouders hen nooit eens iets weigeren, denken ze dat alles vanzelf in hun schoot geworpen wordt. Hetzelfde geldt – in minder groteske mate, uiteraard – voor uw werknemers. Als hun fouten vergoelijkt worden, of omgekeerd leiden tot sancties, zullen ze er nooit iets uit leren en blijft hun groeimarge hangen op een status quo. En dat wil u als bedrijfsleider natuurlijk vermijden, want werknemers horen nu eenmaal beter te worden in hun job. Hoe u dat bewerkstelligt? Enkele adviezen voor goed leiderschap die werknemers doen stralen. Nummer één: u moet uw mensen af en toe eens teleurstellen.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief

Neem moeilijk werk niet uit hun handen ...

Een van de meest voorkomende fouten die beginnende leiders maken, is dat ze hun medewerkers bepaalde taken uit handen nemen. Ze doen dat om eventuele misstappen te voorkomen of recht te trekken. Dat is begrijpelijk maar het levert op lange termijn zelden iets op. Medewerkers moeten namelijk de kans krijgen om te leren van hun fouten. Al is ‘fouten’ wellicht een te zwaar woord voor de kleine misstapjes waar het hier over gaat: een verkeerde inschatting van de situatie, een gebrek aan maturiteit of een ongelukkig gekozen formulering... Veelal zijn die te wijten aan een gebrek aan ervaring van de medewerker in kwestie.

...maar geef uw medewerkers altijd gegronde feedback

Beter is om uw medewerker uitgebreid feedback te geven. Leg uit waarom u denkt dat zijn aanpak niet de juiste was, of beter nog: vraag hem waar hij zelf denkt dat het beter had gekund. Goede feedback begint altijd bij de persoon die er nood aan heeft. Die weet meestal zelf wel waar het schoentje wringt. Weet hij het niet, dan komt het antwoord wel boven na een aantal gerichte vragen. Peil daarbij vooral naar de gevoelens en gedachten van de medewerker, zodat hij in zichzelf keert om naar verklaringen en mogelijke oplossingen te zoeken. Zo verlegt u de focus van de boodschapper naar de ontvanger van de feedback, wat belangrijk is om een negatieve sfeer te counteren. Feedback moet altijd gegrond, vriendelijk en dus opbouwend zijn.

Treed niet in detail

Gedetailleerd uitleggen hoe u hetzelfde probleem dan wél zou aanpakken: ook die reflex moet u vermijden. Het is aan de werknemer om zijn eigen lessen te trekken uit de situatie en vervolgens zélf op zoek te gaan naar oplossingen of een andere (betere?) aanpak. Hoe die eruit zal zien, is voor iedereen anders. Geef uw medewerker dus de vrijheid om zijn eigen weg te zoeken. Hij zal er ongetwijfeld sterker en zelfverzekerder van worden.

Beoordelingsgesprekken of doorlopende opvolging?

In veel bedrijven gebeurt de beoordeling van werknemers op vaste momenten. Getuige daarvan zijn het klassieke evaluatiegesprek of de recent ingevoerde functioneringsgesprekken, die iets frequenter gehouden worden. De vraag is of dat de beste manier is om uw werknemers te beoordelen. Afhankelijk van de sector en de aard van het werk kan een doorlopende opvolging van medewerkers efficiënter blijken. Daar hoort natuurlijk ook een open bedrijfscultuur bij, waarin werknemers niet alleen elkaar maar ook hun leiders voortdurend feedback geven.

Goed leiderschap is luisteren naar uw werknemers (en ze af en toe teleurstellen)

Als leider zult u af en toe uw medewerkers moeten teleurstellen door bepaalde dingen niet in hun plaats op te lossen. Daarnaast levert een luisterend oor bieden ook vaak nuttige inzichten op. Feedback geven en oplossingsgericht denken: het zijn twee onderdelen van de bedrijfscultuur van de toekomst én van vandaag. Integreer ze nu al in uw bedrijfsvisie en strategie.

Contacteer ons

Deze pagina delen