Sociale media op het werk: vloek of zegen?

Geplaatst door Robert Half 16/06/2014

Sociale media zijn alomtegenwoordig. En dat mag u vrij letterlijk nemen.

Niet alleen privé zijn we continu ‘verbonden’ met elkaar, ook op het werk ligt de wondere wereld van Facebook, Twitter en LinkedIn binnen klikbereik. Als werkgever stelt u zich mogelijk vragen bij de invloed van deze kanalen op de productiviteit en efficiëntie van uw personeel. Kiest u voor nultolerantie, ongelimiteerde toegang of iets daar tussenin?

Sociale media op het werk: nieuwe context, nieuwe risico’s

Terwijl sociale media enkele jaren geleden nog een tijdelijk modefenomeen leken, zijn ze vandaag stevig ingeburgerd in ons privé- én professionele leven. Dankzij onze smartphone, tablet of laptop zijn we de klok rond online en communiceren we met vrienden, familie, kennissen, zakelijke contacten, enz. Op het eerste gezicht alleen maar voordelen dus, al is de realiteit iets complexer. Een werknemer kan bijvoorbeeld niet simultaan zijn Facebook-contacten onderhouden en zijn professionele taken tot een goed einde brengen. Een eerste gevaar van sociale media op de werkvloer is dan ook een daling van de productiviteit. Een aandachtspunt dat bij menig bedrijf tot bezorgdheid leidt, zo blijkt uit een onafhankelijk onderzoek van OfficeTeam bij 200 Belgische HR-managers. 10% van hen vindt dat sociale media de belangrijkste reden zijn waarom medewerkers niet alle toegewezen taken binnen één werkdag afkrijgen. En bijna drie kwart is erg bezorgd dat sociale media de productiviteit van hun medewerkers op de werkvloer verstoren. Bovendien hebt u als werkgever niet altijd in de hand wát uw werknemers op Facebook, Twitter of andere sociale media posten. Mogelijk brengen ze de reputatie van uw onderneming (on)bewust ernstige schade toe of lekken ze vertrouwelijke data.

Waarom sociale media ook kansen bieden

Ondanks bovenstaande risico’s hoeven sociale media geen tijdperk van kommer en kwel voor uw bedrijf in te luiden, integendeel. Er zijn ook voordelen. Aan volgende troeven kunt u alvast moeilijk voorbijgaan:

  • Sociale media introduceren voor een stuk het privéleven van uw werknemers op de werkvloer. Ze vergemakkelijken het contact met het thuisfront en zorgen er mee voor dat uw personeel zich ‘thuis’ voelt. Op die manier bevorderen social media de balans tussen werk en privé. En laat dat nu net een van de grote katalysators van werktevredenheid zijn.
  • De vervaging tussen werk en privé is ook te merken aan de relatie tussen uw werknemers onderling. Veel van hen zijn niet alleen ‘geconnecteerd’ via LinkedIn maar ook via Facebook of Twitter. Op die manier hebben ze minder geheimen voor elkaar en ontstaat er een meer vriendschappelijke band, wat de werksfeer alleen maar ten goede komt.
  • Als onderneming wegblijven van sociale media is vandaag geen optie meer. Sociale media maken integraal deel uit van uw communicatieplan, en daarbij is niet alleen een rol weggelegd voor uw communicatiemedewerkers. Elke werknemer kan – met de nodige sturing – op sociale media fungeren als merkambassadeur en zo uw public relations helpen ondersteunen.

‘Social media’-beleid: in het belang van werkgever en werknemer

U merkt het al: de grootste uitdaging is om de voordelen van sociale media optimaal te benutten en tegelijkertijd de risico’s te minimaliseren. En dat is alleen mogelijk met een transparant ‘social media’-beleid. Volgende kenmerken zijn daarbij een must:

  • Stel een deontologische code op die voor elke werknemer duidelijk maakt wat kan en wat niet. Wilt u zeker zijn dat de productiviteit niet in het gedrang komt? Neem de regels ook op in het arbeidsreglement of bedrijfsbeleid.
  • Maak duidelijk dat werknemers te allen tijde ambassadeur zijn van uw onderneming, ook op sociale media. Negatieve berichtgeving of onrespectvolle reacties zijn uit den boze.
  • Leg vast welke informatie al dan niet online gedeeld mag worden.
  • Zorg voor efficiënte monitoring. Houd nauwlettend in de gaten wat er online verschijnt en stuur bij waar nodig.

Concrete afspraken zorgen voor de nodige duidelijkheid bij werknemer én werkgever. Dankzij dit referentiekader zijn sociale media een potentieel godsgeschenk voor elke onderneming.

Meer blogposts...