Het Internet en vooral sociale media kunnen een positief effect hebben op de naamsbekendheid, “employer branding”, net als op het opbouwen en onderhouden van online klantenrelaties. Aarzel daarom zeker niet om deze tools optimaal in te zetten en op deze manier met uw waardevolle klanten en andere stakeholders een gesprek aan te gaan. Zorg er echter wel voor dat uw werknemers de juiste begeleiding krijgen over hoe ze zich als online vertegenwoordigers van uw bedrijf moeten gedragen. Raadpleeg uw juridische afdeling en HR-manager over richtlijnen voor correct online gedrag indien u dit nodig acht.

Wat zijn de valkuilen?

Denken dat het allemaal om uw bedrijf draait. Het doel van sociale media is interactie stimuleren. Ze dienen niet om uw bedrijf eindeloos op te promoten. Ga er ook niet van uit dat iedereen weet wat uw bedrijf doet of uw jargon begrijpt. Een "tactics-only"-aanpak. Aanwezigheid op sociale media is goed om bekendheid te krijgen of enthousiasme op te wekken, maar een weloverwogen strategie is het enige juiste startpunt. Is er geen strategie, dan zal u enkel tijd en geld verliezen. Begeleiding is cruciaal. Als medewerkers niet weten wat er online van hen wordt verwacht, hoe kunt u dan verwachten dat ze op de beste manier met uw klanten omgaan? Voorzie voldoende begeleiding en ondersteuning, zodat ze uw bedrijf op de juiste en meest positieve manier vertegenwoordigen. Het ontwikkelen van etiquetteregels voor de omgang met online communicatietools is dus een must.

Hoe dan wel?

Luister. Weet u wat mensen op Facebook en Twitter over uw bedrijf te zeggen hebben? Zorg ervoor dat een medewerker of een systeem alle commentaren bijhoudt en trends identificeert die een reactie vragen. Neem deel aan het gesprek. Sociale media kunnen efficiënt zijn om uw producten of diensten bekendheid te geven. Maar zorg er wel voor dat het gesprek wederzijds blijft. Betrek volgers/fans bij de discussies over onderwerpen die hen interesseren, vraag om hun input en deel waardevolle ideeën of informatie. Meet. Met een plan om uw inspanningen op sociale media regelmatig te meten en op basis daarvan aanpassingen te maken, zorgt u ervoor dat u op schema blijft en uw middelen efficiënt inzet. Let niet alleen op het aantal volgers/fans, maar kijk ook aandachtig naar wat ze over u zeggen. Zorg voor een frisse kijk. Zelfs marketing- en reclameadviseurs hebben moeite om alle ontwikkelingen binnen sociale media bij te houden. Vraag regelmatig aan een expert om uw strategie te evalueren, tips te geven en uw team bij te scholen in de nieuwste trends. Tijdelijke medewerkers kunnen ook helpen bij het uitvoeren, onderhouden en monitoren van programma’s op sociale media. Sociale media hebben hun weg helemaal gevonden naar het bedrijfsleven. Zorg ervoor dat u met uw bedrijf mee op de kar springt! Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op de Work Life Blog van Robert Half Australië.