Leiding geven: hoe wordt u de baas van uw vroegere collega's?

Gefeliciteerd met uw promotie! Maar nu komt het moeilijke deel: u moet uw vroegere collega’s leiding geven

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, hoeft dat niet het einde van uw bestaande relaties te betekenen. Laten we even een stapje terugzetten en de situatie nuchter bekijken. We gaan ervan uit dat u goed bent in wat u doet, dat u uw promotie eerlijk hebt verdiend en dat het management van mening is dat u een geboren leider bent. Waarom zou leiding geven u dan afschrikken? De mentaliteit die u in deze nieuwe rol aanneemt, is heel belangrijk. Als teamleider is het uw taak om de mensen van uw team leiding te geven. U bepaalt het einddoel dat u in kleinere, haalbare doelen opdeelt, u verdeelt de taken onder uw teamleden en u zorgt ervoor dat iedereen de deadlines nakomt en doelgericht blijft werken. Het is uw verantwoordelijkheid als baas om te garanderen dat niemand wordt afgeleid door persoonlijke drijfveren. De vijf richtlijnen hieronder zijn bedoeld om u te helpen de aanvankelijke schroom te overwinnen wanneer u uw collega’s leiding moet geven:

1. Toom aanvankelijk uw enthousiasme

Het is waarschijnlijk een spannende stap voor u en u bent helemaal klaar voor nieuwe ideeën en initiatieven. U neemt echter het best niet meteen al te ingrijpende maatregelen. Leg uw nieuwe autoriteit op discrete wijze aan de dag en neem niet onmiddellijk belangrijke beslissingen die collega’s kregelig of ontstemd zouden kunnen maken. Probeer eerst vat te krijgen op de situatie voordat u beslissingen neemt die u billijk vindt voor het team.

2. Probeer eerlijk te zijn, niet populair

Bij het leiding geven van een team mag u persoonlijke banden niet in overweging nemen. Wees niet snibbig of bits, of zoek niet ongegeneerd naar steun of goedkeuring. U bent de baas! Uw team rekent erop dat u hen begeleidt en leiding geeft. Wat ze absoluut niet willen, is een baas die van gedachten verandert omdat "iemand een gezicht trekt".

3. Geef het goede voorbeeld

Vaak gaat het niet om collega's die jaloers zijn op uw promotie. Het gaat om het bewijzen dat u de promotie verdient. Kom dus niet te laat op kantoor, vraag uw medewerkers niet om persoonlijke gunsten of verwacht niet van anderen dat ze uw achterstand inhalen. Gedraag u op dezelfde manier waarop u wenst dat uw werknemers zich gedragen.

4. Maak van uw medewerkers bondgenoten, geen trawanten

Vrienden hebben in uw team kan ook een goede zaak zijn. Deel uw doelen en visies met hen en maak maak van hen bondgenoten waar u op kan rekenen op moeilijkere momenten. Wanneer u een beleid invoert dat mogelijk op geringe steun van het team zal kunnen rekenen, kunnen zij u bijvoorbeeld bijstaan en helpen om de rest van het team te overhalen.

5. Wees bereid om van functie te veranderen

Indien, ondanks al uw goede bedoelingen, de maatregelen die u hebt genomen niet lijken te werken en uw collega's u het er niet makkelijker op maken, blijf dan niet bij de pakken zitten en vraag om naar een andere afdeling te worden overgeplaatst. Het is namelijk belangrijk om gelukkig te zijn met elke job die men uitvoert, ook die jobs waar leiding geven een centrale rol speelt. Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op de blog Worklife Asia.

Deze pagina delen