Last van de maandagblues? Vijf eenvoudige remedies

De maandagblues is een veel voorkomend verschijnsel dat je gelukkig kan voorkomen. Raak je moeilijk in het juiste werkritme maandagochtend en breng je meer tijd door bij de koffieautomaat dan aan je bureau? Heel wat mensen hebben te kampen met de maandagblues

Ze kunnen zich moeilijk concentreren en zitten met hun gedachten nog bij het weekend. Gelukkig zijn er verschillende manieren om een maandagdipje op het werk te counteren. In dit artikel zetten we er vijf op een rijtje.

1. Let op je slaapritme tijdens het weekend

De wekker op maandagochtend: het is voor velen het dieptepunt van de week. Ze raken amper uit bed en worstelen zich door de dag. Hoe ontstaat dit gevoel van futloosheid aan het begin van de week? Het heeft te maken met ons slaapritme dat tijdens het weekend helemaal anders is dan tijdens de week. Lang uitslapen op een zaterdag of zondag doet deugd, maar het kan wel de maandagblues veroorzaken. Je doet er dan ook goed aan om in het weekend niet te laat op te staan. Op die manier blijft je slaapritme in balans en voel je je de hele week fit(ter)!

2. Zorg voor ontspanning op maandagavond

Iets om naar uit te kijken, is altijd leuk. Dat is zeker het geval wanneer je met de maandagblues te kampen krijgt. Plan ’s avonds een moment van ontspanning: ga iets eten of drinken, ga sporten of pik een filmpje mee. Op die manier ziet je avond er rooskleurig uit en wordt het meteen een stuk aangenamer om je werkzaamheden van maandag aan te pakken. Bovendien kun je je batterijen op maandagavond opladen, zal je beter slapen en voel je je de rest van de week beter in je vel.

3. Plan je maandag vooraf in

De maandagblues is synoniem met concentratieverlies. Als je agenda dan ook nog eens één en al chaos is, wordt het helemaal onbegonnen werk. Denk aan je timemanagement en zorg ervoor dat je maandag vooraf goed is ingepland. Anders verlies je kostbare tijd die je alleen maar meer afleidt. Voorzie – indien mogelijk – op maandagochtend geen al te moeilijke jobs en gun jezelf de tijd om de werkweek gewoon te worden.

4. Pauzeer op tijd en stond

Om energiedipjes te snel af te zijn, is pauzeren cruciaal. Dat geldt overigens niet alleen op maandagen. Neem geregeld (korte) pauzes om je gedachten te verzetten en je hoofd vrij te maken. Blijf niet voor je scherm zitten, maar ga even naar buiten. Frisse lucht doet wonderen. Om de maandagblues te bekampen, is ook je lunchpauze van groot belang. Voorzie ’s middags een pauze van één uur en neem je tijd om te eten en een babbeltje te doen met collega’s.

5. Maandagblues tegengaan: drink koffie, maar met mate

Ben je een koffiedrinker? Dan is een lekkere kop op maandagochtend dé ideale opkikker. Je krijgt een instant energieboost, zeker wanneer je er ook nog eens een stukje pure chocolade bijneemt. Laat je niet verleiden om elke tien minuten aan de koffieautomaat te verschijnen, want een teveel aan cafeïne doet je geen goed! Pas deze tips toe en wie weet wordt maandag wel jouw meest productieve dag!

Bekijk onze vacatures

Deze pagina delen