Bij online rekruteren denken we spontaan aan gespecialiseerde jobsites en LinkedIn, het sociale netwerk voor professionals. Toch kunt u het daar als aanwervingsverantwoordelijke maar beter niet bij laten. Ook Facebook en vooral Twitter lenen zich perfect tot online headhunting. Ontdek hier alvast hoe u uw rekruteringsinspanningen optimaal laat renderen met Twitter.

Twitter versus LinkedIn

Dat we voor headhunting of executive search in de eerste plaats naar LinkedIn kijken, heeft natuurlijk alles te maken met het uitgesproken professionele karakter van dit sociale medium. En inderdaad: LinkedIn is de jongste jaren uitgegroeid tot het online jobplatform bij uitstek. Maar dat weet de concurrentie ook, waardoor het erg moeilijk wordt om als enige een witte raaf te spotten. Bovendien is het op LinkedIn niet eenvoudig om uw doelpubliek zomaar gratis uit te breiden. Wilt u concurrerende recruitment consultants een stapje voor zijn en zo veel mogelijk jobkandidaten bereiken? Dan maakt ook Twitter het best integraal deel uit van uw rekruteringsstrategie:

  • Twitter houdt het midden tussen LinkedIn en Facebook. Het netwerk heeft zowel een privé als een professioneel karakter. Ideaal om niet alleen de carrièreloop maar ook de persoonlijkheid van een potentiële kandidaat te leren kennen.
  • Twitter laat toe om uw doelpubliek heel gericht te ‘targeten’ én gemakkelijk uit te breiden. Hoe u dat aanpakt, leest u verderop in dit blogartikel.

Headhunting bij een fanbasis

Is uw onderneming al geruime tijd actief op Twitter? Dan hebt u al een mooie fanbasis uitgebouwd. En die is goud waard voor uw online headhunting-proces, want al uw volgers zijn mogelijke jobkandidaten. Zijn ze niet actief op zoek naar een nieuwe job of werken ze in een andere sector? Geen probleem, de kans bestaat dat uw jobtweet toch hun interesse wekt. Dankzij Twitter spreekt u dus ook minder voor de hand liggende profielen aan, en dat zonder extra inspanningen of budget. Daarnaast zijn uw volgers op Twitter ook dankbare ambassadeurs. Misschien is de vacature niets voor hen, maar willen ze die wel delen met hun eigen volgers. Op die manier neemt uw doelpubliek exponentieel toe. Tip: vraag in uw tweet altijd om een retweet, dan krijgt u meer gehoor.

Adverteren wérkt

Met een relatief beperkt budget kunt u bepaalde tweets laten ‘uitlichten’. Via die zogeheten ‘promoted tweets’ spreekt u automatisch een breder publiek aan dan louter uw volgersbestand. En wat meer is: Twitter laat toe om dat publiek te targeten volgens geografische locatie, interesses en geslacht. Naast tweets kunt u ook accounts of trends (bijvoorbeeld #vacatures) laten uitlichten. Vooral dat laatste geeft een enorme zichtbaarheid aan uw campagne.

Enkele tips & tricks

Wilt u het succes van uw headhuntingcampagne op Twitter maximaliseren? Dan zijn volgende tips een goed begin:

  • Volg zélf personen en bedrijven die relevant zijn voor uw aanwervingsproces. De kans is groot dat ook zij u zullen volgen, en zo is het eerste zaadje meteen geplant.
  • Toont een Twitteraar interesse? Stuur hem of haar dan een persoonlijk bericht, ook wel DM (Direct Message) genoemd. Ideaal voor een eerste kennismaking.
  • Sluit uw tweet altijd af met een bekende hashtag: #jobs, #vacature, #bejobs. Veel jobkandidaten beginnen hun zoektocht bij deze hashtags!
  • Wees actief op Twitter, ook wanneer u geen jobs in de aanbieding hebt. Zo bouwt u de nodige autoriteit op.

En last but not least: uw jobtweet is nog maar het begin van het aanwervingsproces. Het directe contact dat daarop volgt, is uiteraard cruciaal voor succesvolle rekrutering.

Bekijk al onze kantoren