Hoe maak je een zinnig Twitter-profiel aan?

Misschien weet je niet wat ‘twibes’ zijn, maar de meeste mensen hebben Twitter al wel gebruikt of erover gehoord sinds het in 2006 van start ging 

(een "twibe" is een groep Twitter-gebruikers met interesse voor een gemeenschappelijk onderwerp). Van alle grote sociale media is Twitter wellicht het minst goed begrepen. Hoe vind je nuttige informatie in een tweetstream? Wat betekent ‘RT’? En wat is een ‘Fail Whale’? Hier zijn 12 tips die je helpen een echte Twitter-gebruiker te worden:

1. Stel jezelf voor Je professionele Twitter-profiel is geen plaats voor een cv. Op je profiel heb je een beperkt aantal karakters om uit te leggen wat je doet en wat je volgers mogen verwachten van je feed. Dit helpt mensen te beslissen of ze je gaan volgen.

2. Begin met te luisteren Maak gebruik van de zoekfunctie in Twitter om feeds te vinden die je interesseren en trek dan wat tijd uit om te leren hoe mensen uit je sector het platform gebruiken. Tools zoals ‘CoTweet’, ‘HootSuite’ en ‘TweetDeck’ maken het mogelijk om zoektochten te bewaren en zo interessante onderwerpen op te volgen.

3. Wees persoonlijk wanneer je tweet Het is belangrijk een menselijke stem te hanteren. Houd je toon natuurlijk en echt.

4. Voeg waarde toe Wat is exact de waarde die je je Twitter-volgers biedt? Wees behulpzaam en genereus. Deel links naar relevante artikels of online bronnen. Tweet informatie die je volgers kunnen gebruiken en dus geen onbelangrijke details.

5. Tweet regelmatig Houd je Twitter-profiel actueel door op regelmatige basis informatie te posten. Dit doe je het best een paar keer per dag of zo vaak als natuurlijk lijkt. Het vergt maar enkele minuten en het zal je helpen om contact te leggen met anderen die dezelfde interesses delen. Denk er wel aan, uiteindelijk draait tweeten niet rond het aantal posts en het mag zeker niet geforceerd aanvoelen.

6. Doorsturen loont De posts van anderen retweeten helpt je om een band met je volgers uit te bouwen, discussies aan te moedigen en mensen te tonen dat niet alles rond jou draait. Vergeet dus niet dat anderen ook zinnige dingen te zeggen hebben!

7. Een bedankje af en toe Toon dat je retweets waardeert door openlijk de mensen te danken die je informatie gedeeld hebben. Maar overdrijf hier niet mee, want een overvloed aan dergelijke boodschappen vervuilt de ‘feed’ van je volgers. Overweeg om in plaats daarvan een ‘direct message’ (DM) te gebruiken.

8. Houd het licht Je hebt bij Twitter slechts 140 karakters om een uitspraak te doen. Hanteer dus geen al te formele schrijfstijl. Denk eraan dat een maximum van 140 karakters het makkelijker maakt voor anderen om je posts te retweeten.

9. Wees open Twitter biedt je de mogelijkheid om je account te vergrendelen en, hoewel het van tijd tot tijd licht wijzigt, activeert 90% van de gebruikers het niet. Een open account moedigt het luisteren, het leren en het delen aan. Denk dus twee keer na vooraleer je een account vergrendelt die je voor het werk gebruikt. Indien nodig, kan je makkelijk individuele accounts vergrendelen.

10. Maar wees niet té open Omwille van de beperkte ruimte, is Twitter niet de beste plaats om hardnekkige problemen op te lossen. Gebruik ‘Direct Message’ (DM) voor gevoelige zaken.

11. Denk na voor je tweet Wanneer je Twitter beroepshalve gebruikt, onthoud je dan van negatieve en schunnige taal. Vermijd het posten van informatie over controversiële onderwerpen of het delen van vertrouwelijke informatie. Dergelijke zaken kunnen je in problemen brengen.

12. Verbind je LinkedIn- en Twitter-accounts met elkaar Je kunt bepaalde tweets in je LinkedIn-profiel vertonen door de hashtag #in te gebruiken in je Twitter-post. Het is een manier om je netwerk uit te breiden, je reputatie verder uit te bouwen en uit te groeien tot een expert binnen de sector. Je moet wel de goede Twitter-praktijken volgen en spaarzaam zijn bij het doorlinken. Het kan namelijk vervelend zijn wanneer iemands tweets zonder onderscheid allemaal op LinkedIn verschijnen. Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op de Work Life Blog van Robert Half Australië.

Deze pagina delen