Voor de meeste recruiters is een functiebeschrijving opstellen niet hun favoriete aspect van de job, en het moet dan meestal nog eens onder behoorlijk wat tijdsdruk uitgevoerd worden. Dan is het verleidelijk om te hervallen in clichés als ‘hands-on mentaliteit’, ‘flexibel’ en ‘out of the box denken’. Ze maken de functiebeschrijving uiteraard niet aantrekkelijker of duidelijker. Hier leest u welke clichés u maar beter vermijdt, en waarom.

‘Een competitief salaris’ opnemen in uw functieomschrijving?

De formulering ‘een competitief salaris’ wordt veel gebruikt in functieomschrijvingen en vanuit werkgeversstandpunt lijkt er op het eerste zicht wellicht niets mis mee. Maar bedenk eens hoe de kandidaat ‘een competitief salaris’ interpreteert? Waarschijnlijk leest hij tussen de lijntjes dat uw bedrijf ‘competitief’ blijft omdat u minder betaalt dan de concurrentie. Hoewel het salaris niet de enige factor is die bepaalt of werknemers gelukkig zijn op het werk, geeft het voor veel werkzoekenden wél de doorslag. In de strijd om talent is het dan ook geen slecht idee om een salarisindicatie op te nemen in uw functieomschrijving.

‘Een snelgroeiend bedrijf’

Hoewel u bij het opstellen van een functieomschrijving uiteraard ‘employer branding’ of het bedrijfsimago in het achterhoofd houdt, denkt u maar beter twee keer na voor u te veel nadruk legt op het ‘snelgroeiende’ en ‘dynamische’ karakter van uw organisatie. Dit is opnieuw een cliché dat niet alleen weinig zegt, maar dat bovendien ook kandidaten kan afschrikken. De kans is namelijk groot dat ze de boodschap als volgt interpreteren: “Van een degelijk onboardingsproces is precies geen sprake. Ik zal aan mijn lot overgelaten worden.”

‘Een uitgebreid takenpakket’

Door de woorden ‘een uitgebreid takenpakket’ in uw functiebeschrijving op te nemen, helpt u de kandidaat evenmin om een weloverwogen keuze te maken. Niet alleen laat u met zo’n vage formulering een kans liggen om de functie voor uzelf volkomen helder te krijgen (zodat u weet naar welk type sollicitant u precies op zoek moet), maar u trekt zo ook meer ongeschikte kandidaten aan, gewoon omdat ze niet weten welke taken en verantwoordelijkheden ze mogen verwachten.

‘Goede communicatieve vaardigheden’

Tot slot heeft het weinig zin om te verduidelijken dat de ideale kandidaat over ‘goede communicatieve vaardigheden’ moet beschikken. Soft skills winnen inderdaad aan belang en zijn voor de meeste jobs een onmisbare aanvulling op de hard skills die vroeger alle aandacht kregen, maar ‘communicatieve vaardigheden’ zijn een lege doos.

De kandidaten die uw jobomschrijving lezen, zijn veel meer gebaat bij een concretere opsomming van taken waarvoor ze zo’n vaardigheden dan zouden kunnen inzetten. Moeten ze bijvoorbeeld regelmatig naar klanten bellen? Wordt er van hen verwacht dat ze interne of externe presentaties geven? Hebben ze een voetje voor als ze bepaalde vreemde talen spreken?