Een goede sollicitatiemail schrijven: zo doe je dat

Een goede sollicitatiebrief opstellen: enkele tips

Heb je ervaring met sollicatiebrieven die je per post verstuurde? Dan hebben we goed nieuws voor jou. Het is namelijk niet omdat je je brief per mail verzendt, dat je de inhoud of indeling plots helemaal moet omgooien. Ook als je via e-mail solliciteert, houd je dus de standaardindeling van een sollicitatiebrief aan. Dit wil zeggen: een goede aanspreking, een sterke openingszin, maximaal drie alinea’s waarin je uitlegt waarom je aan de functievereisten voldoet en wat je zo aanspreekt in de vacature, en een goede afsluiter die de recruiter aanmoedigt om contact met jou op te nemen.

Bekijk onze vacatures

Val met de deur in huis

Wat is er dan wel anders als je solliciteert via e-mail? Bijzonder weinig. Een recruiter heeft meestal weinig tijd, dus je plakt je volledige motivatiebrief het best in de e-mail zelf, zodat een begeleidende tekst overbodig wordt. Let wel op dat de opmaak niet verloren gaat bij het kopiëren.

Tip: vergeet zeker niet je cv (en portfolio)  toe te voegen in bijlage. En link door naar je LinkedInprofiel.

Gebruik een professioneel e-mailadres

Misschien gaat jouw e-mailadres al jaren mee. Hoewel er in je tienerjaren niks mis was met adressen als ‘[email protected]’ – en ze voor privédoeleinden nog gerust dienst kunnen doen – getuigt het niet van bijzonder veel professionaliteit als je er je sollicitatiemails mee verstuurt. Als je nog geen formeel e-mailadres hebt (dat jouw voor- en achternaam bevat), is het hoog tijd om er eentje aan te maken.

Mail naar een specifieke persoon

Vaak vermelden vacatures naar wie je je sollicitatiemail moet versturen, maar als dit niet het geval is, dan doe je er goed aan om te achterhalen wie jouw brief zal lezen. Dit kun je doen door het bedrijf even te bellen. Zo ben je zeker dat jouw mail goed terechtkomt. Mail dus nooit naar een algemeen adres als [email protected] of [email protected], maar zoek het juiste e-mailadres op.

Geef in de onderwerpsregel aan om welke functie het gaat

Als je een e-mail verstuurt, heb je altijd de mogelijkheid om een onderwerp in te vullen. Doe je dit niet, dan krijgt jouw potentiële werkgever een e-mail met de titel ‘Geen onderwerp’ in zijn of haar inbox. Dit lijkt geen grote ramp, maar toch kan zo’n vage kop jouw e-mail op de grote stapel doen belanden, in de spamfolder, of zelfs meteen in de prullenbak. Geef jouw e-mail dus altijd een duidelijk onderwerp en zet bij voorkeur in de onderwerpsregel op welke functie je solliciteert. Dit kun je doen door een tekst als ‘Sollicitatie functie X’ in de onderwerpsregel van de e-mail te zetten.

Bekijk onze vacatures

Deze pagina delen