‘Casual Friday’: hoe houdt u uw werknemers bij de les?

Geplaatst door Robert Half 06/02/2015

Op vrijdag is de sfeer iets losser op het werk. Uw medewerkers kijken uit naar het weekend en het gaat er gemoedelijk aan toe.

Het concept van ‘Casual Friday’ past perfect in dat plaatje. In plaats van in pak en das komen mensen in casual kleding naar het werk. Maar hoe bewaart u het evenwicht en houdt u uw medewerkers productief? In dit artikel komt u er alles over te weten. ‘Casual Friday’: wat houdt het in? Heel wat bedrijven doen mee aan ‘Casual Friday’. Medewerkers kijken er doorgaans naar uit omdat het de dag voor het weekend is en gaan dan ook meer ontspannen naar het werk. Het is een manier om ze te motiveren en ze leren elkaar ook op een andere manier kennen. Dankzij de casual kleding ontstaat er vanzelf een ontspannen sfeer. “Vrijheid is blijheid”, maar u doet er goed aan om het binnen te perken te houden. Dit zijn alvast enkele handige instructies:

  • Casual is niet synoniem met slordig.
  • Sport- en strandkledij vallen niet onder casual kleding.
  • Te opvallende kledij en accessoires zijn uit den boze.
  • Sandalen, topjes en gescheurde jeans zijn wat té casual.

De troeven van een losse sfeer op het werk In een gemoedelijke en ontspannen sfeer voelen uw medewerkers zich beter. Ook de creativiteit op het werk vaart wel bij ‘Casual Fridays’. Ze krijgen de kans om met hun kledij hun persoonlijkheid meer in de verf te zetten. Bovendien worden de hiërarchische grenzen minder duidelijk en is er misschien zelfs sprake van meer communicatie zowel tussen collega’s onderling als ‘top-down’. ‘Casual Fridays’ (en eventueel daaraan verbonden bedrijfsactiviteiten) zijn dan ook een duidelijke troef op het gebied van ‘employer branding’ en retentie. De keerzijde van de medaille In een ontspannen sfeer loert nonchalance om de hoek. De bedoeling van een ‘Casual Friday’ is niet om minder te presteren. Integendeel, de relaxte sfeer moet de resultaten net ten goede komen. Let er ook op dat uw medewerkers een professionele houding blijven aannemen, zeker wanneer ze in contact komen met klanten. Als er een klantenvergadering op het programma staat, is (te) casual uiteraard niet aan de orde.

Creativiteit en een gemoedelijke sfeer werpen hun vruchten af, maar het mag niet uit de hand lopen. Zorg voor een gezond evenwicht U merkt het, ‘Casual Friday’ is een waardevol concept. Het bevordert de creativiteit, stimuleert het groepsgevoel en heeft een positieve impact op de manier waarop uw medewerkers hun baan ervaren. Maar u moet het wel op de juiste manier aanpakken, want anders kan het een negatieve ervaring worden die de productiviteit niet ten goede komt. Zorg dus voor een gezond evenwicht en zowel uw medewerkers als uw bedrijf worden er beter van!

More From the Blog...