Bedrijven zoeken volop administratief bedienden en medewerkers: zo vergroot je je kansen

Geplaatst door Robert Half 22/10/2018

De Belgische economie groeit. Dat is goed nieuws voor jou, want bedrijven zijn daarom nog meer op zoek naar administratief bedienden. En die toenemende vraag heeft dan weer invloed op de sector.

In onze Robert Half Salarisgids beschrijven we wat 2019 in petto heeft voor de administratieve sector. Dan hebben we het zowel over trends als over de gemiddelde lonen voor administratief bedienden.

Bedrijven zijn op zoek naar jou

Bedrijven moeten door de groei dus meer administratief bedienden aantrekken. Zelfs in die mate dat de vraag veel groter is dan het aanbod. Dat betekent dat jij in een sterkere positie aan je sollicitatiegesprek begint, want de persoon tegenover je heeft jou echt nodig.

Dat wordt geïllustreerd door het feit dat 5,5% van de jobs in de administratiesector niet is ingevuld. De meest gezochte profielen: management assistants, HR- & payrollmedewerkers, paralegal profielen en logistiek medewerkers

Bij Robert Half beschikken we over een grote database met veel van die openstaande vacatures in de administratiesector. Neem hier gerust al eens een kijkje.

Overweeg interimwerk

Uitzendarbeid of interimwerk is bezig aan een opmars. In alle sectoren grijpen bedrijven terug naar interimmers als tijdelijke oplossing voor moeilijk in te vullen vacatures.

Bijna de helft van de Belgische bedrijven schakelde het afgelopen jaar al interimmers in. Dat deden ze zowel om tijdelijke onbeschikbaarheden op te vangen in afwachting van een permanente oplossing als om kosten te besparen.

Bedrijven zijn dus op zoek naar personeel op interimbasis, wat maakt dat je jezelf daar best voor openstelt. Want zo krijg je de kans om te tonen wat je kan en misschien wel een voltijdse job af te dwingen. Het feit dat steeds meer interimjobs resulteren in een vast contract, speelt dus zeker in je voordeel.

Wees leergierig

Automatisatie is een van dé sleutelwoorden van deze tijd. Je zult zelf wel merken hoe een softwarepakket sommige administratieve taken die je vroeger manueel zou gedaan hebben nu voor je afhandelt.

Misschien hoor jij wel bij de 4 op de 10 Belgische bedienden die vrezen dat hun job omwille van die automatisering de komende 10 jaar zal verdwijnen. Nochtans verwacht 70% van de bedrijven dat er geen jobs om die reden zullen verdwijnen.

Wat Belgische bedrijven wel zien gebeuren is de uitbreiding van je takenpakket. Ze zijn dan ook vooral op zoek naar leergierige, flexibele werknemers die mee willen surfen op de digitale golf in plaats van ervan weg te zwemmen. Toon jezelf dus voortdurend bereid om bij te leren en er zullen deuren voor je opengaan.

Blijf wel de basisvaardigheden van een administratief bediende onderhouden

Ondanks de digitale revolutie blijven de basisskills wel belangrijk voor een job in bedrijfsadministratie. Denk daarbij aan Excel, Word, Outlook en PowerPoint, maar ook ERP-software zoals SAP of Navision. Ben je ook nog eens sterk in communicatie en spreek je meer dan één taal vlot? Dan heb je een sterk profiel.

Wat is het gemiddelde loon van administratief bedienden en medewerkers?

Benieuwd naar de gemiddelde lonen voor administratief bedienden en medewerkers? In de Robert Half Salarisgids 2019 vind je de loonschalen voor administratie, zodat je goed voorbereid je loon onderhandelt met je huidige of nieuwe werkgever.

Download nu de Salarisgids voor finance en accounting, administratieve ondersteuning en IT.

  • ontdek wat een job waard is
  • kom meer te weten dan enkel lonen
  • lees bij over de laatste aanwervingstrends
  • ontdek de topjobs in de sector en veelgevraagde vaardigheden
  • Ontdek wat een job waard is
  • Kom meer te weten dan enkel lonen
  • Lees bij over de laatste aanwervingstrends
  • Ontdek de veelgevraagde vaardigheden

Stuur me de Salarisgids




Over de Robert Half Salarisgids 2019

De gegevens uit deze blogpost komen uit onze Robert Half Salarisgids 2019.

Elk jaar doen we een workplace survey, een onafhankelijke enquête waarbij we 200 Belgische CIO’s, 200 Belgische CFO’s, 300 Belgische senior managers met aanwervingsbevoegdheid en meer dan 23.000 medewerkers wereldwijd, waaronder 1.000 Belgen, bevragen over hun ervaringen in de sector.

De resultaten van deze workplace survey vormen de basis van onze Salarisgids 2019. Daarin lees je de belangrijkste ontwikkelingen, trends en loonschalen in de administratiesector.

Meer blogposts...