Vraag naar administratieve medewerkers overstijgt aanbod

Geplaatst door Robert Half 24/10/2018

De Belgische economie groeit. Dat is natuurlijk goed nieuws, maar het betekent ook dat bedrijven zoals dat van u extra administratieve medewerkers moeten aantrekken. Die noodzaak heeft invloed op de sector.

In de Robert Half Salarisgids vindt u precies wat er in 2019 staat te gebeuren in de administratieve sector. Naast de belangrijkste trends ontdekt u er ook de loonschalen.
 

Vraag overstijgt aanbod

Bedrijven moeten dus op zoek naar extra administratief ondersteunend personeel. Het probleem: de vraag overstijgt het aanbod. Momenteel bedraagt de vacaturegraad in de sector zelfs 5,5%, maar liefst 2% hoger dan het nationale gemiddelde. Management assistants, HR- & payrollmedewerkers, paralegal profielen en logistiek medewerkers zijn de meest schaarse profielen.

Bij Robert Half beschikken we over een grote database aan gespecialiseerde administratieprofielen. Zo vinden we in vele gevallen snel de juiste persoon voor uw vacature. Contacteer ons gerust vrijblijvend

Interim is in trek

Net zoals in finance en IT grijpen bedrijven terug naar interimprofielen. Bijna de helft van de Belgische managers met aanwervingsbevoegdheid deed vorig jaar een beroep op interimmers om specifieke vaardigheden binnen te halen. Dat doen ze vooral om tijdelijke onbeschikbaarheden op te vangen in afwachting van een permanente oplossing en om kosten te besparen.

Op zoek naar de goede mentaliteit: continu bijleren

We bevinden ons volop in het tijdperk van de automatisatie. Dat geldt ook voor administratief ondersteunende medewerkers, die deze ontwikkeling dagelijks aan den lijve ondervinden.

Maar liefst 4 op de 10 Belgische bedienden vrezen dat hun job omwille van die automatisering de komende 10 jaar zal verdwijnen. Nochtans verwacht 70% van de bedrijven dat dat niet zal gebeuren. Men verwacht eerder dat de vaardigheden zullen verschuiven.

In de sector zien we nu al dat het takenpakket van administratief bedienden breder wordt. Dat is dan ook waar steeds meer bedrijven naar op zoek zijn: leergierige werknemers die niets liever willen dan mee op de digitale trein te springen. Flexibele mensen die continu willen blijven bijleren.

Wat moet een administratief bediende sowieso kunnen?

Wat niet verandert zijn de basiskwalificaties voor een job in bedrijfsadministratie:

Excel, Word, Outlook en PowerPoint, maar ook ERP-software zoals SAP of Navision. Ook nog steeds belangrijk zijn sterke communicatieve vaardigheden met liefst zoveel mogelijk geschreven en gesproken talen.

Op zoek naar zo’n specifiek profiel? Laat het ons weten.
 

Download nu de Salarisgids voor finance en accounting, administratieve ondersteuning en IT.

  • ontdek wat een job waard is
  • kom meer te weten dan enkel lonen
  • lees bij over de laatste aanwervingstrends
  • ontdek de topjobs in de sector en veelgevraagde vaardigheden
  • Ontdek wat een job waard is
  • Kom meer te weten dan enkel lonen
  • Lees bij over de laatste aanwervingstrends
  • Ontdek de veelgevraagde vaardigheden

Stuur me de Salarisgids




Over de Robert Half Salarisgids 2019

Alle gegevens die u in deze blogpost lees komen uit onze Robert Half Salarisgids 2019.

Elk jaar doen we een workplace survey, een onafhankelijke enquête waarbij we 200 Belgische CIO’s, 200 Belgische CFO’s, 300 Belgische senior managers met aanwervingsbevoegdheid en meer dan 23.000 medewerkers wereldwijd, waaronder 1.000 Belgen, bevragen over hun ervaringen in de sector.  

De resultaten van deze workplace survey vormen de basis van onze Salarisgids 2019. Daarin verneemt u de belangrijkste ontwikkelingen, trends en loonschalen in de administratiesector.
 

Meer blogposts...