Collega’s die er uitgeblust bijlopen omdat hun agenda propvol zit en de toekomst er niet bepaald beter uitziet. Klinkt dit als een probleem dat u als HR-manager op uw bord krijgt? Dan weet u dat het soms moeilijk is om het management te overtuigen dat u meer budget nodig heeft om nieuwe mensen aan te trekken.

Het grootste obstakel om meer financiële middelen te krijgen is een sterke case maken bij het management. Daarom hebben we voor u enkele tips opgesteld die u helpen de juiste mensen te overtuigen.

 

Essentiële factoren voor een business case die indruk maakt

  1. Bewijs het probleem
  2. Totale impact op omzet en ROI
  3. Invloed op andere strategische doelen
  4. Kleine taalnuances voor grote verschillen
  5. Communiceer rekruteringsresultaten in bedragen
  6. Het gevolg van niks doen/uitstellen
  7. Toonaangevende onderneming

 

1. Bewijs het probleem: breng workload in kaart

Toon - met harde cijfers - aan dat de huidige workload om meer capaciteit vraagt. Breng de hoeveelheid uren die uw personeel draait in kaart en bekijk of alles goed uitgebalanceerd is. Zo wordt snel duidelijk waar men moet bijsturen. Cijfers zeggen in deze meer dan woorden.

 

2. Totale impact op omzet en ROI

Zoals gesteld bij punt 1 spreken cijfers het sterkst wanneer u een verhaal brengt naar het management. Wees niet te braaf en pak meteen uit met een geschatte opbrengst die nieuwe werkkrachten zullen opbrengen.

 

3. Invloed op andere strategische doelen

Toon aan hoe een grotere capaciteit ook andere targets dichterbij brengt. Denk bijvoorbeeld aan klanttevredenheid die zal stijgen bij betere service, maar ook hoe meer capaciteit meer productie en hogere efficiëntie teweegbrengt.

 

4. Kleine taalnuances voor grote verschillen

Eenvoudige nuances in verwoording bepalen hoe uw boodschap wordt begrepen. Stelt u bijvoorbeeld vast dat enkele werknemers niet goed presteren en dat een impact heeft op de verkoop, dan kan u aanhalen dat u met meer rekruteringsbudget kandidaten beter kan screenen om zo ‘sales te boosten’.

 

5. Communiceer rekruteringsresultaten in bedragen

Werk samen met de CFO van uw onderneming en probeer bedragen toe te kennen aan onder meer de kwaliteit en retentie van kandidaten. Zo kan u na verloop van tijd aantonen hoeveel invloed - in € - nieuwe werknemers hadden op de omzet.

 

6. Wat als we niets ondernemen

Toon niet enkel aan wat u kan doen, verduidelijk ook wat er zou gebeuren indien uw beschikbaar budget niét verhoogt. Druk bijvoorbeeld in percentages uit hoe de kosten zullen toenemen indien het budget niet toeneemt.

 

7. Toonaangevende onderneming

Geen bedrijfsleider die niet graag de beste van de sector wil zijn. Inspireer het management door te laten zien hoe uw aanpak innovatief is en de concurrentie achterlaat.

 

Hulp nodig bij uw rekruteringsproces?  

Onze experts hebben voor u een oplossing op maat