Deze drie trends kenmerken het aanwervingsklimaat van 2018

Geplaatst door Robert Half 09/04/2018

Samen met de rest van de wereld verandert het aanwervingsklimaat in België voortdurend. Bedrijven zijn genoodzaakt nieuwe rekruteringsstrategieën te hanteren, hun people management bij te sturen en razendsnel in te spelen op een veranderende arbeidsmarkt. Deze drie trends zullen het hr-landschap in 2018 mee bepalen.

 

1. Te veel openstaande jobaanbiedingen: bijna 3% van Belgische banen niet ingevuld

Hoewel de Belgische werkloosheidsgraad volgend jaar het laagste niveau sinds 2001 zal bereiken, blijft ons land moeite hebben om vacatures in te vullen. In Europa heeft alleen Tsjechië een groter percentage openstaande jobaanbiedingen.

Bijna 3 procent van de banen in België is niet ingevuld – een cijfer dat aantoont dat de talent pool in sommige functiedomeinen erg beperkt is. Het arbeidsaanbod sluit niet aan bij de vraag van werkgevers. Zo is er een blijvend tekort aan hooggekwalificeerde professionals.

 

2. Tijdelijk werk zit in de lift

Met een gezonde mix van permanente en tijdelijke medewerkers kunnen bedrijven flexibeler – en dus efficiënter – omgaan met drukke periodes of plotselinge veranderingen. Uit het jaarverslag van Federgon blijkt dan ook dat organisaties 10 procent meer beroep doen op tijdelijke werkkrachten, waarvan meer dan een derde studenten zijn.

Dat laatste heeft te maken met de nieuwe regel waarbij studenten op jaarbasis 475 uur in plaats van 50 dagen aan de slag mogen gaan. Daardoor kunnen werkgevers een student makkelijker maar voor een paar uurtjes per dag inschakelen. Handig voor tijdens de piekmomenten!

En nu interimwerk vanaf binnenkort ook mogelijk is bij de Vlaamse en Federale overheid, zal dat percentage alleen maar stijgen.

 

3. Snel en efficiënt aanwerven

Wilt u toptalent binnenhalen? Dan moet uw bedrijf waarschijnlijk een versnelling hoger schakelen. Een gemiddeld aanwervingsproces voor staffuncties duurt bijna drie maanden en voor managementfuncties makkelijk nog een maand langer. Maar waar ligt dat dan aan?

Bedrijven zouden vooral moeilijk kandidaten met de juiste vaardigheden te vinden, te veel ondergekwalificeerde cv’s binnenkrijgen en te veel interviewrondes organiseren. Om het proces sneller te laten voorlopen zou een op drie bedrijven het aantal gespreksrondes al verminderd hebben en een op vier de samenwerking tussen hr en het gespecialiseerde departement verbeterd hebben.

Meer blogposts...