De juiste mensen rekruteren is cruciaal voor het succes van uw onderneming. Een recente studie van Unizo geeft aan dat negen op de tien kmo’s die willen groeien, dat niet kunnen omdat ze niet voldoende geschikte medewerkers vinden. Een efficiënt en optimaal aanwervingsproces speelt hier een belangrijke rol in. Waaraan moet u extra aandacht besteden tijdens het rekruteringsproces? In dit artikel zetten we vijf valkuilen op een rijtje en vertellen we hoe u die omzeilt.

1. Kandidaten niet voldoende screenen

Hebt u een jobaanbieding en wordt die via allerlei kanalen verspreid? Dan staat u op het punt om een heleboel cv’s te ontvangen. Er zitten ongetwijfeld kandidaten tussen van diverse pluimage, met verschillende competenties en werkervaringen. Doe de kandidaten én uzelf een plezier en begin niet lukraak mensen uit te nodigen voor een gesprek. U doet er goed aan om de kandidaten vooraf grondig te screenen. Ga niet alleen af op hun cv, maar kijk ook zeker online naar hun LinkedIn-profiel en neem – indien nodig – telefonisch of via e-mail contact met hen op om een aantal zaken te overlopen. Op die manier gaat u vanaf het begin van de rekruteringsproces doelgericht te werk.

2. Te veel aandacht besteden aan tests

Wanneer u kandidaten uitnodigt, krijgt u een duidelijk beeld van hun persoonlijkheid en hun competenties. Dat doet u niet alleen door middel van een persoonlijk gesprek; u kunt de kandidaten ook psychologische, technische en andere tests laten afleggen waaruit u waardevolle informatie haalt. Maar zulke tests zijn niet zaligmakend. Komt een kandidaat niet goed uit de tests, maar maakt hij wel een goede indruk? Speel dan open kaart en overloop de tests met de kandidaat voordat u hem of haar van uw lijst schrapt.

3. Niet aanwerven volgens het vooropgestelde profiel

Als u veel cv’s onder ogen krijgt en veel kandidaten ontmoet, zijn er ongetwijfeld talenten die er van meet af aan bovenuit steken. Wanneer u op dat moment afgaat op uw buikgevoel, dan is een overeenkomst niet veraf. Maar hoe aantrekkelijk zo'n beslissing ook is, hou altijd het vooropgestelde profiel in het achterhoofd. Het rekruteringsproces is een evenwichtsoefening waarbij u iemand aanwerft die beantwoordt aan de functieomschrijving. Onder- of overkwalificering is dan zeker niet de ideaal.

4. De bedrijfscultuur uit het oog verliezen

Hebt u de perfecte kandidaat gevonden en bent u onder de indruk van zijn cv, zijn persoonlijkheid én zijn competenties? Dan is de verleiding groot om hem een contract voor te schotelen en meteen aan te werven. Toch moet u het volledige plaatje bekijken en voldoende rekening houden met de bedrijfscultuur. De bedrijfscultuur is namelijk een aspect dat u zeker niet uit het oog mag verliezen. Alleen als er ook op dat gebied een ‘match’ is, zult u geen spijt krijgen dat u de persoon in kwestie hebt aangeworven.

5. Te veel focussen op één aanwervingskanaal in het rekruteringsproces

Als u een rekruteringscampagne lanceert, moet u zo veel mogelijk interessante profielen bereiken. Heel wat bedrijven richten al hun pijlen op één aanwervingskanaal, waardoor ze een groot deel van het doelpubliek missen. Maak dus gebruik van een brede waaier aan rekruteringskanalen. Onderschat bijvoorbeeld nooit de voordelen van online rekruteren. Onderhoud daarnaast ook uw netwerk van kandidaten door regelmatig persoonlijk contact met hen op te nemen. Onlinetools kunnen heel waardevol zijn, maar persoonlijke interactie blijft toch belangrijk in het rekruteringsproces. Vergeet verder de passieve arbeidsmarkt niet te benaderen. Veel kandidaten staan open voor interessante vacatures, ook al hebben ze op dit moment een vaste baan. Daarnaast zijn uw medewerkers belangrijke ambassadeurs van uw onderneming en kunnen ze goede kandidaten aanbrengen.

In een arbeidsmarkt waar de vraag naar specialisten en professionals met een specifieke expertise groter is dan het aanbod, is het uiterst belangrijk om voor een optimaal rekruteringsproces te zorgen. Houd dus zeker de bovenvermelde valkuilen in de gaten.