7 vragen die je jezelf moet stellen voor je een jobaanbieding aanvaardt

Een job zoeken is een job op zich. Online vacatures bekijken, informatie opzoeken over bedrijven, cv’s versturen, sollicitatiegesprekken voorbereiden en bijwonen, en wachten op jobaanbiedingen. 

Het kan een langdurig proces zijn.  Zoals de meeste werkzoekenden, zal je dan ook opgetogen zijn – of op zijn minst opgelucht – wanneer je inspanningen leiden tot een schriftelijke jobaanbieding. Maar voor je een job accepteert, moet je de tijd nemen om er grondig over na te denken. Hieronder vind je zeven vragen die je jezelf kunt stellen om te bepalen of een job goed bij je past.

Een jobaanbieding aanvaarden? Stel jezelf deze vragen:

  1. Zal je plezier beleven aan de dagdagelijkse verplichtingen die bij de functie horen?
  2. Zal de job uitdagend (genoeg) voor je zijn en biedt de job carrièremogelijkheden?
  3. Is het verantwoordelijkheidsniveau passend in het licht van je ervaring?
  4. Hoe goed sluiten de ethiek en cultuur van het bedrijf aan bij die van jou? Als een bedrijf verwacht dat je 12 uur per dag werkt, terwijl jij maar 8 uur per dag wil werken, dan passen het bedrijf en jij waarschijnlijk niet goed bij elkaar.
  5. Hoe verhoudt het aangeboden salaris zich tot het salaris dat je kreeg in je vorige job? Ontdek de Robert Half Salarisgids dat een actueel overzicht biedt van de gangbare salarisvorken.
  6. Hoe aantrekkelijk of genereus zijn de extralegale voordelen en eventuele andere extraatjes (aandelenopties, terugbetaling van opleidingen, vakantie, enz.)? Als je twee aanbiedingen in overweging neemt, zouden deze bijkomende voordelen wel eens de beslissende factor kunnen zijn. Als een aanbieding aan de meeste van je eisen beantwoordt, maar er een voordeel ontbreekt dat belangrijk voor je is, dan kan het geen kwaad om te vragen of dat extraatje in je overeenkomst opgenomen kan worden.
  7. Wat is de manier van werken van je toekomstige baas en collega’s, en is de kans groot dat die manier van werken mettertijd voor conflicten gaat zorgen? Denk erover na of je goed zult kunnen samenwerken met je baas en je collega’s, en of je bereid zou zijn om je levensstijl aan te passen (d.m.v. reizen, meer werkuren, een langere woon-werkverplaatsing) op een manier die een invloed kan hebben op je levenskwaliteit.

Door deze punten zorgvuldig af te wegen, kan je een weloverwogen beslissing nemen om een aanbod te aanvaarden, af te wijzen, of erover te onderhandelen. Als je blijft twijfelen, vertrouw dan op je buikgevoel.

Bekijk onze vacatures

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op de Work Life Blog van Robert Half Australië.

Deze pagina delen