Een nieuwe werknemer aannemen is altijd een – berekende – gok, hoe goed u hem of haar ook gescreend hebt en hoe goed uw aanwervingsproces ook op punt staat. Misschien ontpopt de nieuwe aanwinst zich als een fantastische en ambitieuze creatieveling die uw organisatie naar ongekende hoogtes stuwt. Maar de kans bestaat natuurlijk ook dat uw nieuwe werknemer een veredelde robot blijkt (die wel trouw zijn taken uitvoert, maar niet meer doet dan dat) of net bijzonder onproductief is. Werknemers verschijnen allemaal met hun eigen persoonlijkheid en achtergrond op de werkvloer. Toch kunt u via efficiënte training elke talentvolle aanwinst opleiden tot die ambitieuze creatieveling die uw bedrijf nodig heeft.

1.     Investeer zelf voldoende tijd in uw nieuwe werknemer

Uw organisatie staat of valt met de mensen die er werken. Dit betekent dat tijd investeren in nieuwe werknemers een topprioriteit zou moeten zijn (maar wel eentje waarbij u zich kunt laten ondersteunen door de andere leden van het team). Zo is het bijvoorbeeld geen slecht idee om zelf de trainings- en onboardingsprocedure eens te doorlopen. U weet natuurlijk wat u verwacht van nieuwe medewerkers, maar weet u ook of hun training hier effectief een goede afspiegeling van vormt? Daarnaast is het zaak om feedback te verzamelen van andere werknemers, zodat veelvoorkomende vragen of problemen meteen gecovered zijn.

2.     De eerste weken: begin traag

Begin langzaam met de opleiding van een nieuwe werknemer, anders raakt hij of zij van bij het begin ontmoedigd of overdonderd. Bovendien blijven specifieke instructies minder goed hangen als ze bedolven worden onder een berg aan informatie. U kunt uw nieuwe kracht ondersteunen door hem of haar meteen van de nodige documentatie te voorzien, zoals een overzicht van de workflow en een trainingsbundel waarmee hij of zij zelfstandig aan de slag kan.

Elke medewerker heeft natuurlijk zijn eigen tempo, maar als er geen problemen zijn, hoeft u uw nieuwe aanwinst niet langer onder zijn of haar niveau te laten werken: hem of haar zo snel mogelijk inschakelen en laten meedraaien is de boodschap.    

3.     Falen hoort erbij

De meeste mensen zijn niet in staat om gedetailleerde instructies te onthouden totdat ze een taak zelf eens helemaal uitgevoerd hebben. Het volstaat het dan ook niet om tijdens de opleiding uitleg te geven (en erop aan te dringen dat de werknemer notities neemt): laat de nieuwe medewerker zijn taken zo snel mogelijk zelf proberen en verwacht niet dat het van de eerste keer helemaal goed gaat.

Falen is niet erg – dat moeten nieuwe werknemers goed beseffen. Ze zullen namelijk onvermijdelijk fouten maken, dus het is belangrijk dat ze ook de kans krijgen om dit te doen. Zolang ze bang blijven om te falen, zullen ze nooit verantwoordelijkheid en initiatief nemen.

4.     Voorzie voldoende feedback en contactmomenten

Het spreekt voor zich dat nieuwe medewerkers niet graag het gevoel krijgen dat ze zomaar een klein radertje zijn in het grotere geheel. Dit lost u op door hen voldoende aandacht te geven en regelmatig te polsen naar hun ervaringen en gevoelens. Het kan helpen om wekelijks samen te zitten (na een paar maanden wordt dit wellicht overbodig), zodat ze merken dat u er echt voor hen bent.  

Vaak willen nieuwe werknemers meteen hun stempel drukken, maar weten ze nog niet voldoende over het bedrijf of de sector om écht goede ideeën aan te dragen. Toch is niet ontmoedigen, maar aanmoedigen de boodschap.

Bekijk al onze kantoren